ASIC: 28% inwestorów nie chce inwestować w kontrakty CFD
Australijska Komisja Papierów Wartościowych i Inwestycji (ASIC) opublikowała raport z badania inwestorów detalicznych, w którym przeanalizowano motywacje, postawy i zachowania inwestorów.
W badaniu przeprowadzonym w listopadzie 2021 wzięło udział 1053 australijskich inwestorów detalicznych w wieku co najmniej 18 lat, którzy przynajmniej raz od marca 2020 dokonali bezpośredniego obrotu papierami wartościowymi, instrumentami pochodnymi lub kryptowalutami.
Uczestnicy badania zostali zapytani, czy istnieją jakieś produkty, w które nie zainwestowaliby. Trzech na dziesięciu inwestorów stwierdziło, że nie zainwestowałoby w warranty (31%), kryptowaluty (28%) lub kontrakty CFD (28%). Podobna liczba (28%) stwierdziła, że nie ma produktu, w który by nie zainwestowali.
Doświadczeni inwestorzy są bardziej ostrożni
Najbardziej doświadczeni inwestorzy częściej wskazywali, że nie zainwestowaliby w wiele produktów, zwłaszcza w kryptowaluty (48% wobec 17% nowych inwestorów), forex z depozytem zabezpieczającym (41% wobec 19%), CFD (40% wobec 20%), warranty (39% wobec 26%), kontrakty terminowe (35% wobec 20%).
Inwestorom zadano też pytanie uzupełniające o przyczyny niechęci do określonych produktów. W przypadku wielu rodzajów produktów największą barierą było przekonanie, że inwestorzy nie wiedzą wystarczająco dużo o danym produkcie. Było to najbardziej zauważalne w przypadku CFD (69% uważało, że „nie wie wystarczająco dużo na ten temat”, w tym 80% kobiet i 89% średnio doświadczonych inwestorów), obligacji powiązanych z rynkiem (69%), hybrydowych papierów wartościowych (67% i 82% kobiet); ETO (65%), warrantów (63%) i forex z depozytem zabezpieczającym (62%).
Kryptowaluty uznane za zbyt ryzykowne
Wyjątkiem były kryptowaluty, gdzie większość osób, które nie zainwestowałyby w ten produkt (59%), uznała, że jest on „zbyt ryzykowny”. Pogląd ten był spójny we wszystkich grupach wiekowych, zarówno wśród inwestorów płci męskiej, jak i żeńskiej, a także w segmentach dotyczących lat doświadczenia inwestycyjnego.
Z badań wynika, że inwestorzy korzystają z szeregu internetowych platform handlowych, które oferują łatwy dostęp do wielu produktów. Wielu inwestorów korzysta również z kanałów cyfrowych i platform mediów społecznościowych w celu pozyskania informacji na temat inwestowania. Od marca 2020:
- 34% badanych inwestorów zgłosiło pozyskiwanie informacji w wyszukiwarce Google
- 41% badanych inwestorów zgłosiło pozyskiwanie informacji z mediów społecznościowych i platform sieciowych, w tym z YouTube (20%), Facebooka (11%), podcastów (10%) i influencerów finansowych (10%).