ASIC: klienci detaliczni stracili 150 mln USD na CFD w ciągu tygodnia
Australijska Komisja ds. Papierów Wartościowych i Inwestycji (ASIC) opublikowała raport, z którego wynika, że straty klientów detalicznych na kontraktach CFD w ciągu tylko jednego tygodnia wyniosły 150,8 mln USD netto. Kwota obejmuje okres od 16 do 22 marca 2020 roku i dotyczy klientów 12 brokerów oferujących kontrakty CFD, odpowiadających za 84% rynku.
Raport przedstawiony przez ASIC dotyczy okresu epidemii COVID-19, w czasie którego mieliśmy do czynienia z dużą zmiennością rynku i znaczną liczbą nowych inwestorów detalicznych (24 lutego – 3 kwietnia 2020). Przeciętne dzienne obroty klientów detalicznych wyniosły w tym czasie 3,3 mld USD. Dla porównania, sześć miesięcy wcześniej była to kwota 1,6 mld USD dziennie.
Z raportu wynika też, że w ciągu wskazanego tygodnia swą aktywność wznowiły aż 142 tys. “uśpionych” traderów, co stanowi 21,63% wszystkich aktywnych rachunków. ASIC zauważyła również znaczne skrócenie czasu pomiędzy transakcjami zawieranymi przez tego samego inwestora na tym samym produkcie. Wskazuje to na próby wykorzystania dużej zmienności cen i dokonywanie szybkich transakcji kupna i sprzedaży.
Do raportu ASIC odnieśli się brokerzy kontraktów CFD działający na australijskim rynku. CEO brokera GO Markets Christopher Gore przyznał, że opublikowane informacje pokrywają się z obserwacjami dokonanymi przez brokerów. Zaznaczył jednak, że na pełną ocenę rachunku zysków i strat poniesionych przez klientów należy jeszcze trochę poczekać. Pozostali brokerzy również odnotowali znaczący wzrost liczby nowych klientów oraz wzrost obrotów w marcu 2020 roku.