ASIC ostrzega przed oszustwami kryptowalutowymi
W ramach Tygodnia Świadomości Oszustw australijski regulator ASIC ostrzega konsumentów i zwraca uwagę na kluczowe oznaki oszustw kryptowalutowych. ASIC doradza również, co należy zrobić w przypadku oszustwa.
Oszustwa kryptowalutowe dzielą się na trzy szerokie kategorie:
- oszustwa, w których ofiara ma poczucie, że inwestuje w prawdziwe aktywa, ale jest to fałszywa giełda kryptowalut, strona internetowa lub aplikacja;
- fałszywe tokeny kryptowalutowe (używane do kradzieży aktywów kryptowalutowych) i miejsca związane z handlem kryptowalutami, które na pierwszy rzut oka wyglądają na legalne (ale w rzeczywistości są praniem pieniędzy przy użyciu kryptowalut); lub
- oszustwa, które wykorzystują aktywa kryptowalutowe do dokonywania płatności.
– Australijczycy stracili ponad 701 mln dolarów w oszustwach inwestycyjnych w 2021 roku, co stanowi wzrost o 135% w stosunku do poprzedniego roku, a liczba oszustw nadal rośnie. Głównym motorem wzrostu były oszustwa inwestycyjne związane z kryptowalutami, gdzie straty wzrosły o 270%. Biorąc pod uwagę ten niepokojący trend, chcemy uzbroić Australijczyków w informacje, których potrzebują, aby chronić się przed oszustami – powiedziała Sarah Court, wiceprzewodnicząca ASIC.
Według śledczych ASIC, 10 najważniejszych oznak możliwego oszustwa to:
- Otrzymujesz niespodziewaną ofertę
- Reklama z udziałem celebrytów, która w rzeczywistości jest fałszywa
- Romantyczny partner, którego znasz tylko w Internecie, prosi o pieniądze w kryptowalutach
- Jesteś zmuszony do przeniesienia kryptowalut z obecnej giełdy na inną stronę internetową
- Zostajesz poproszony o zapłacenie za usługę finansową za pomocą kryptowalut
- Aplikacja, której używasz lub do której się kierujesz nie jest dostępna w Google Play Store lub Apple Store
- Musisz zapłacić więcej, aby uzyskać dostęp do swoich pieniędzy
- Masz „gwarantowane” zyski lub darmowe pieniądze
- W Twoim cyfrowym portfelu pojawiają się dziwne tokeny
- Dostawca wstrzymuje zyski z inwestycji „dla celów podatkowych”
Sarah Court powiedziała, że w przypadku podejrzeń oszustwa należy działać szybko. Nie należy wysyłać żadnych pieniędzy i warto zablokować wszystkie kontakty z potencjalnym oszustem. – Nie zwlekaj. Natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem lub instytucją finansową, aby zgłosić oszustwo. Poproś o wstrzymanie wszelkich transakcji – dodaje Court.