Australijczycy stracili ponad 340 milionów dolarów w wyniku oszustw
The Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) poinformowała, że w 2017 roku Australijczycy stracili więcej pieniędzy z tytułu oszustw, niż w jakimkolwiek innym mierzonym roku. Wedle opublikowanego corocznego raportu dotyczącego wyłudzeń, wydawanego przez ACCC, w roku 2017 zgłoszono ponad 200 000 takich sytuacji. Łączne straty wyniosły 340 mln USD i jest to wzrost o 40 mln USD w porównaniu do 2016 roku.
Po raz pierwszy wartość zgłoszonych strat przekroczyła 300 milionów dolarów . Oszustwa inwestycyjne stanowią największą część, przy kwocie 64 milionach dolarów, co stanowi wzrost o ponad 8 procent. Oszustwa randkowe i matrymonialne spowodowały drugie największe straty w wysokości 42 milionów dolarów.
Oszustwa oparte o opcje binarne największy zasięg miały w 2016 roku, w następnym roku odnotowano znaczy spadek tego typu przestępstw. Mimo to średnia strata z tytułu opcji binarnych wzrosła o 24%, z 32 744 USD do 43 085 USD. To wskazuje na fakt, że pomimo mniejszej ilości oszustw podwyższyły się wyłudzane kwoty. Opcje binarne nie są instrumentem zakazanym w Australii, istnieje wiele bardzo profesjonalnie wyglądających stron internetowych obsługiwanych z zagranicy, które oferują inwestycje w opcje binarne, jednak najczęściej okazują się oszustwami. Jak powiedziała Delia Rickard, Wiceprezes ACCC:
To bardzo niepokojące, że Australijczycy tracą tak niezwykłe kwoty na oszustów. Na podstawie raportów dostarczonych do ACCC wiemy, że ofiary tracą średnio 6500$. W niektórych przypadkach ludzie stracili jednak ponad milion dolarów. Niektóre oszustwa stają się bardzo wyrafinowane i trudne do wykrycia. Oszuści używają nowoczesnych technologii, takich jak media społecznościowe, do kontaktowania się i oszukiwania swoich ofiar. W ciągu ostatnich kilku lat raporty wskazują, że oszuści stosują agresywne techniki sprzedaży zarówno przez telefon, jak i internet.
Scamwatch, australijska organizacja monitorująca oszustwa, otrzymał prawie 33 000 zgłoszeń dotyczących oszustw w 2017 roku.
Wiceprezes ACCC wskazał również jeszcze jeden niebezpieczny precedens:
Te oszustwa mogą być bardzo przerażające. Na przykład oszuści podszywają się pod Australijski Urząd Podatkowy i grożą natychmiastowym aresztowaniem, chyba że dana osoba zapłaci zaległy podatek. Mogą udawać, że są z Telstry (australijski operator komórkowy – przyp. red.), aby włamać się do twojego komputera lub z Centrelink (ubezpieczenia społeczne – przyp. red.) obiecując dodatkowe płatności w zamian za opłatę. Oszuści zastraszają lub mamią obietnicą wielkich pieniędzy, ponieważ wiedzą, że w ten sposób bardzo skutecznie można podejść niektóre osoby. Ludzie tak bardzo martwią się o to, że zostaną aresztowani, że nie weryfikują nawet, czy osoba przekazująca im komunikat jest prawdziwa.
Jeśli czujesz, że coś jest nie tak, weź głęboki oddech i zadaj sobie pytanie, czy rozmowa ma zasadniczy sens. Urząd Podatkowy nigdy nie zagrozi ci natychmiastowym aresztowaniem; Telstra nigdy nie będzie potrzebować dostępu do twojego komputera, aby naprawić problem; a Centrelink nigdy nie będzie wymagał opłaty za wypłatę pieniędzy, które jest Ci winien. No i przede wszystkim – żadna z tych organizacji nie poprosi cię o zapłatę za pomocą kart podarunkowych iTunes.
Jeśli coś nie pasuje, to po prostu odłóż słuchawkę. Jeśli ktoś powiedział, że był na przykład z Telstry lub Urzędu to znajdź numer telefonu tej organizacji, zadzwoń do nich i powiadom ich o otrzymanym połączeniu. Dadzą ci znać, czy była to prawda, czy jednak oszustwo.