Brytyjski Rzecznik Finansowy ostrzega przed rosnącą liczbą oszustw inwestycyjnych
Oszustwa inwestycyjne są najszybciej rosnącą kategorią skarg składanych do brytyjskiego Rzecznika Finansowego. Ponad połowa tych skarg dotyczy inwestycji w kryptowaluty.
W ramach najnowszego kwartalnego sprawozdania z działalności Rzecznik Finansowy stwierdził, że pomimo spadku ogólnej liczby skarg dotyczących oszustw finansowych, oszustwa inwestycyjne stanowiły kategorię, w której odnotowano znaczący wzrost.
Do Rzecznika Finansowego wpłynęło około 1900 skarg dotyczących wyłudzenia środków związanych z podszywaniem się pod bank klienta. Dla porównania, w pierwszym kwartale roku finansowego 2021/22 (1 kwietnia 2021 – 30 czerwca 2021) odnotowano 2380 takich skarg. Rzecznik Finansowy rozpatrzył około 60% skarg dotyczących oszustw inwestycyjnych na korzyść konsumentów.
Duża liczba oszustw kryptowalutowych
Porównanie skarg składanych w pierwszym kwartale roku finansowego 2021/22 i 2022/23 przedstawia się następująco:
- oszustwa inwestycyjne – I kw. 21/22: 21% (500 skarg); I kw. 22/23: 30% (570 skarg)
- oszustwa związane z podszywaniem się – I kw. 21/22: 43% (1023 skargi); I kw. 22/23; 33% (627 skarg)
- kupno produktów, które nie zostały przesłane – I kw. 21/22: 25% (595 skarg); I kw. 22/23: 25% (475 skarg)
- inne, w tym oszustwa matrymonialne – I kw. 21/22: 11% (262 skargi); I kw. 22/23: 12% (228 skarg)
Analiza około jednej piątej skarg na oszustwa inwestycyjne otrzymanych w pierwszym kwartale tego roku finansowego pokazuje, że ponad połowa skarg na oszustwa inwestycyjne dotyczyła kryptowalut. Typowe oszustwo związane z kryptowalutami polega na tym, że konsument jest nakłaniany do zakupu kryptowaluty za pośrednictwem legalnego pośrednika i przesłania pieniędzy na platformę inwestycyjną, którą uważa za prawdziwą, ale która w rzeczywistości jest obsługiwana przez oszustów. W przypadkach oszustw inwestycyjnych Rzecznik Finansowy zetknął się z przykładami wyłudzenia od konsumentów dziesiątek, a nawet setek tysięcy funtów.