Co miesiąc oszukiwali Polaków i Słowaków na kwotę 100 000 dolarów: Policja zamyka fałszywe Call Center
W regionie Tarnopola na Ukrainie, siły policyjne zakończyły działalność oszukańczego call center (tzw. kotłowni), które „specjalizowało się” w oszukiwaniu obywateli zagranicznych na duże sumy pieniędzy. Aby to osiągnąć, wykorzystywano biurowe pomieszczenia wyposażone w wyspecjalizowany sprzęt, a pracownicy nabierali swoje ofiary na wizję cudownych inwestycji.
Personel call center był starannie dobierany, aby bez problemu komunikować się z potencjalnymi ofiarami. Operatorzy musieli biegle posługiwać się językiem obcym. Pracowali na podstawie istniejących baz klientów, które wcześniej nabywano na DarkNet (szara strefa internetu).
Oszuści podawali się za pracowników instytucji finansowych i wydobywali od właścicieli bankowych rachunków ich dane osobiste, wykorzystując metody psychologiczne i wcześniej przygotowane skrypty. Dla ułatwienia komunikacji, instrukcja ta była napisana po polsku i słowacku.
Ponadto, operatorzy call center proponowali obywatelom krajów UE inny oszukańcy schemat – inwestowanie osobistych środków w tak zwane „projekty brokerskie” z potencjalnie wysokim i szybkim zwrotem. Po uzyskaniu danych bankowych, przestępcy transferowali środki ofiar na elektroniczne portfele i karty bankowe. Następnie uzyskane środki były konwertowane na gotówkę na terytorium Ukrainy.
Miesięczny dochód przestępców wynosił około 100 000 dolarów. Działając w ten sposób, oszuści okradli 16 obywateli Polski i Słowacji na dziesiątki tysięcy dolarów.
13 lutego przeprowadzono przeszukanie w pomieszczeniu biurowym w mieście Tarnopol. W wyniku działania zakończono aktywność oszukańczego call center, zajęto sprzęt komputerowy, ponad sto telefonów komórkowych, dokumentację oraz zapisy.
Obecnie trwają dalsze działania mające na celu ustalenie organizatorów międzynarodowego oszustwa oraz innych osób zaangażowanych. Postępowanie karne jest prowadzone zgodnie z art. 190 część 5 (Oszustwo) Kodeksu Karnego Ukrainy.