Co zrobić jeśli zostałeś oszukany?
Jest to poradnik dla osób, które padły ofiarą nieuczciwych brokerów lub innego typu SCAMów.
Gdzie szukać pomocy
- Zgłoś sprawę na policję/prokuraturę. Tutaj znajduje się instrukcja postępowania: https://obywatel.gov.pl/bezpieczenstwo/zglos-przestepstwo
- Jeśli nieuczciwa firma otrzymała zdjęcie Twojego dowodu osobistego, paszportu lub karty kredytowej, niezwłocznie zastrzeż je i wyrób nowe.
- Jeżeli wpłaciłeś depozyt za pośrednictwem kart Visa lub MasterCard, skorzystaj z chargebacku. Przysługuje on wtedy gdy inne próby reklamacji zawiodły. Procedurę przedstawiamy tutaj: https://forexrev.pl/jak-odzyskac-pieniadze-placac-karta-chargeback/
- Zgłoś podejrzaną domenę oraz firmę do CERT – https://incydent.cert.pl/
- „Sieć Pomocy Ofiarom Przestępstw” to utworzona przez Ministerstwo Sprawiedliwości sieć placówek zlokalizowanych na terenie całego kraju, które świadczą m.in. darmową pomoc prawną, psychologiczną czy socjalną. Lista adresów znajduje się w tym miejscu (link).
- Jeśli masz problemy z procedurą Chargeback lub Twoja sytuacja jest nietypowa, możesz skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Tradera z Fundacji Trading Jam Session, pod adresem mailowym rzecznik@tradingjam.pl. Więcej informacji na temat tej instytucji znajdziesz tutaj (link).
- Jeżeli oszuści potajemnie wyprowadzili pieniądze z Twojego konta lub wzięli na Ciebie kredyt, niezwłocznie poinformuj o tym bank. Masz prawo domagać się zwrotu środków i umorzenia spłaty. Bank ma obowiązek uwzględnić reklamację do końca następnego dnia roboczego. Więcej szczegółów w dalszej części tekstu.
Zapraszamy także do grupy zrzeszającej pokrzywdzonych przez nieuczciwych brokerów: https://www.facebook.com/groups/2368922039865323/. Przyjmujemy jedynie wiarygodne konta, aby nie pozwolić przeniknąć do niej oszustom.
Rozwiązanie umowy z brokerem oraz dowód dla banku
Jeśli chcesz ubiegać się o zwrot środków poprzez procedurę Chargeback, musisz posiadać dokument, który potwierdzi, że próbowałeś odzyskać środki od brokera. W tym celu najlepiej wysłać odpowiednie wypowiedzenie na wszystkie adresy email brokera, jakie posiadamy.
Tutaj znajdziesz link do wzoru pisma (pobierz).
Poniżej krótki komentarz od naszego czytelnika kryjącego się pod nickiem „0prawca”, który udostępnił wzór pisma:
Pismo to podpisałem certyfikatem kwalifikowanym i przesłałem na wszystkie adresy e-mail jakie miałem od firmy Dowmarkets. Właściwie wysłałem to wyłącznie dlatego, żeby mieć dokument dla Banku (w którym składałem reklamację) potwierdzający moją chęć do odzyskania źle zainwestowanych pieniędzy.
Poza tym warto zbierać wszelkie dowody w postaci screenów, maili, nagrań rozmów itp. dokumentujących fakt, że broker nie chce wypłacić naszych środków lub pokazujących, że broker dopuścił się oszustwa.
Jak sprawdzić, czy ktoś wziął na mnie kredyt?
Skorzystaj z usług Biura Informacji Kredytowej – https://www.bik.pl/klienci-indywidualni
Za niewielką opłatą możesz tam:
- pobrać raport na temat swoich kredytów (link),
- uruchomić monitoring SMS (link), który będzie informował o nowych kredytach,
- lub włączyć pełen pakiet raportów i powiadomień na najbliższy rok.
Co zrobić jeśli z mojego konta zniknęły pieniądze?
Jeżeli ktoś dokona nieautoryzowanego przelewu z Twojego konta bank ma obowiązek zwrócić Ci pieniądze. Gdy tylko zauważysz brak środków na rachunku wykonaj jak najszybciej 3 kroki:
- poinformuj swój bank, policję oraz zespół cert.pl, przez stronę – www.incydent.cert.pl,
- weź zaświadczenie o zgłoszeniu sprawy na policji,
- zażądaj zwrotu środków od banku.
Bank może odmówić Ci tylko wtedy gdy udowodni, że za przesłaniem środków z konta stoi jego właściciel lub jeśli nie zgłosisz kradzieży tuż po jej wykryciu.
Jeżeli nie występuje żaden z tych przypadków pieniądze muszą zostać zwrócone w ciągu 1 dnia roboczego. Najprawdopodobniej bank odmówi, jednak wtedy trzeba złożyć reklamację, której rozpatrzenie trwa do 15 dni roboczych. Jeżeli znów odrzuci wniosek, ostatnią instancją jest Rzecznik Finansowy, który może pomóc w takich przypadkach. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie rf.gov.pl.
Proszę nie traktować powyższych informacji jako porad prawnych. Sugerujemy skontaktować się z prawnikiem lub radcą prawnym w celu uzyskania szczegółowych porad.