Duży przyrost liczby oszustw finansowych w Belgii
Financial Services and Markets Authority (FSMA), który reguluje belgijskie rynki finansowe, poinformował, że liczba oszustw finansowych w pierwszej połowie 2021 roku zwiększyła się o 60% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku regulator otrzymał 1087 pytań i zgłoszeń od konsumentów dotyczących oszustw i niezgodnych z prawem ofert produktów i usług finansowych. 40% wszystkich skarg dotyczyło nieuczciwych internetowych platform handlowych, podczas gdy 20% i 10% dotyczyło odpowiednio innych oszustw inwestycyjnych i oszustw związanych z kartami kredytowymi.
42 mln EUR strat w ciągu 2 lat
Regulator poinformował, że liczba nieuczciwych platform internetowych, które oferują handel opcjami binarnymi, kontraktami CFD lub Forex, a także kryptowalutami, nadal rośnie. Jedną z cech takich platform jest to, że przyciągają one konsumentów za pośrednictwem fałszywych reklam w mediach społecznościowych.
Ponadto wyszczególniono, że oszuści wykorzystywali zdjęcia francuskojęzycznych celebrytów do prowadzenia kampanii w mediach społecznościowych, aby z ich pomocą zastawiać pułapki na łatwowiernych inwestorów. Wzrosła również liczba oszustw opartych na aplikacjach, które składają oferty związane z wirtualnymi walutami lub szkoleniami. Według FSMA, ofiary oszustw finansowych straciły co najmniej 42 mln EUR w okresie od maja 2019 do czerwca 2021. Stało się to w czasie, gdy FSMA aktywnie monitorował rynki, sygnalizował podejrzane platformy i wydawał publiczne ostrzeżenia.
FSMA podnosi świadomość inwestorów
Belgia jest jednym z niewielu krajów, które zabraniają detalicznej sprzedaży i dystrybucji pozagiełdowych instrumentów Forex, CFD i pochodnych kryptowalut. Wielu platformom nadal jednak udaje się oferować usługi dla obywateli Belgii.
Regulator niedawno podniósł alarm przeciwko różnym firmom oferującym oprogramowanie tradingowe. Uruchomił również kilka kampanii cyfrowych na różnych kanałach mediów społecznościowych, aby uświadomić inwestorów o oszustwach finansowych. – Różne kampanie prowadzone przez FSMA pomogły zwiększyć świadomość konsumentów na temat ryzyka oszustwa. Coraz więcej ofiar wie, że należy automatycznie zaalarmować FSMA, jeśli mają podejrzenia, że padli ofiarą oszustwa – informuje regulator.