FCA prowadzi konsultacje ws. inwestycji konsumenckich
Brytyjski regulator twierdzi, że niektóre obszary rynku nie działają wystarczająco dobrze. Ogłoszone konsultacje mają pozwolić mu poznać problemy systemowe oraz opracować metodę ich rozwiązania.
Call for Input (CFI) prowadzone przez brytyjskie Financial Conduct Authority (FCA) potrwa do 15 grudnia 2020 roku. Przedmiotem konsultacji będzie poprawa regulacji i poprawa ochrony klientów. Jak informuje FCA we wstępie dokumentu „Zaproszenie do zgłaszania uwag: inwestycje konsumenckie”:
Zmniejszenie szkód na rynku inwestycji konsumenckich zostało określone jako priorytet biznesowy w biznesplanie FCA na rok 2020/21. Niektóre obszary rynku nie działają wystarczająco dobrze dla konsumentów. To wezwanie do wyrażenia opinii dotyczy całego rynku i rozważenia, czy istnieją problemy systemowe, które należy naprawić.
Jak uściślono w dalszej części komunikatu, FCA zależy szczególnie na głosach od:
- Konsumentów i organizacji konsumenckich,
- Sektora prywatnego, w tym:
- Doradców finansowych
- Wyłącznych doradców
- Zarządców inwestycjami
- Zarządców aktywami
- Menedżerów majątku
- Ubezpieczycieli
- Wyznaczonych przedstawicieli
- oraz organów rządowych, decydentów i think tanków.
Co oznaczają konsultacje FCA
Jak donosi Financial Adviser, przepisy regulujące rynek usług finansowych w Wielkiej Brytanii są u progu zmian. W debacie zderzają się ze sobą różne poglądy na to jak dalej nadzorować firmy z branży oraz jak finansować rekompensaty należne klientom niewypłacalnych spółek. Samo FCA informuje w zaproszeniu do przesyłania opinii:
Regulacja tego rynku będzie musiała zrównoważyć swobodę wyboru konsumenta z potrzebą ochrony konsumentów przed krzywdą oraz wspierać innowacje i konkurencję, które wnoszą nowi uczestnicy rynku, z potrzebą powstrzymania prosperowania „złych aktorów”.
Po zebraniu opinii FCA zamierza przesunąć ramy regulacyjne i dostosować je do wykrytych problemów. Nie jest pewne, które podgrupy na rynku inwestycji konsumenckich odczują zmiany najmocniej.