Inwestowanie w muzykÄ – nowy trend w Åwiecie finansów?
Przed ostatnim krachem na amerykaÅskiej gieÅdzie, inwestorzy mÅodego pokolenia szaleli na punkcie tokenów NFT. Teraz, na horyzoncie pojawia siÄ możliwoÅÄ lokowania pieniÄdzy w kolejnych egzotycznych produktach, ponieważ platforma Public.com wprowadziÅa do oferty instrumenty pozwalajÄ ce użytkownikom inwestowaÄ w⦠ulubione utwory muzyczne.
- Inwestowanie w prawa autorskie do utworów muzycznych, ze wzglÄdu na zaporowe koszty, dotychczas byÅo zarezerwowane dla dużych inwestorów. Platforma Public.com nieco zmienia tÄ sytuacjÄ, oferujÄ c inwestorom możliwoÅÄ „uÅamkowego inwestowania w tantiemy”
- Zdaniem Keitha Marshalla z Public.com, muzyka powinna byÄ traktowana jako zbiór aktywów niezależnych np. od polityki pieniÄżnej banków centralnych. W ten sposób, inwestowanie w tantiemy może staÄ siÄ jednym z narzÄdzi dywersyfikacji portfela.
Inwestowanie w tantiemy jako sposób na dywersyfikacjÄ portfela inwestycyjnego
Public.com zakupiÅa katalog utworów muzycznych skÅadajÄ cy siÄ z 768 pozycji, a nastÄpnie zaoferowaÅa inwestorom tzw. „uÅamkowe inwestowanie w tantiemy”. W ten sposób, ostatnio mogli oni odkupiÄ czÄÅÄ praw do Åcieżki dźwiÄkowej filmu âShrek”, które w latach 2021 i 2022 miaÅy wygenerowaÄ 8% rocznej stopy dywidendy.Â
Prawa autorskie do utworu mogÄ przynosiÄ dochody za każdym razem, gdy utwór ten jest wykorzystywany w reklamach, udostÄpniany na zasadzie licencji czy grany w radiu. Jak mówiÅ przedstawiciel Public.com – Keith Marshall, w rozmowie z Yahoo Finance:Â
WiÄkszoÅÄ ludzi zdaje sobie sprawÄ, że tantiemy sÄ czÄÅciÄ prawa autorskiego. To coÅ, co pozwala twórcom zarabiaÄ pieniÄ dze na swoich dzieÅach. Jednak na koniec dnia to wszystko sprowadza siÄ do pÅatnoÅci â to najprostszy sposób, w jaki można to rozumieÄ. Oznacza to, że ktoÅ ma prawo do otrzymywania pÅatnoÅci za konsumowane treÅci.
Inwestorzy mogÄ handlowaÄ tymi prawami z innymi użytkownikami platformy, jednak twórcy zakÅadajÄ , że z uwagi na specyfikÄ rynku, kupujÄ cy takie prawa bÄdÄ raczej inwestorami dÅugoterminowymi i jak mówi Keith Marshall, powinni byÄ nastawieni na wykorzystanie tych instrumentów jako narzÄdzi uÅatwiajÄ cych dywersyfikacjÄ portfela.
W tym wszystkim chodzi o budowanie zbalansowanego, nowoczesnego portfela i sprowadza siÄ to do dywersyfikacji. Tak naprawdÄ próbujesz zbudowaÄ portfolio, które koreluje w jak najniższym stopniu z innymi klasami aktywów. Tutaj do gry wkracza muzyka. Jest ona napÄdzana konsumpcjÄ i nie ma nic wspólnego z tym, co Fed robi ze stopami procentowymi.
Inwestowanie w tantiemy nie jest oczywiÅcie niczym nowym, jednak w przeszÅoÅci, z uwagi na koszty, byÅo dostÄpne przede wszystkim dla firm inwestycyjnych.Â
I to wÅaÅnie koszty mogÄ stanowiÄ najwiÄkszy problem dla platform chcÄ cych udostÄpniÄ tego typu instrumenty szerszej publicznoÅci. Wielu spoÅród rozpoznawalnych artystów sprzedaÅo prawa do katalogów swoich utworów za setki milionów dolarów. W ostatnich latach staÅo siÄ tak w przypadku Katy Perry (225 mln), Justina Biebera (200 mln) czy zespoÅu Red Hot Chili Peppers (150 mln).