Jak odzyskać pieniądze płacąc kartą – chargeback
Jeżeli nasze środki trafiły do oszustów za pośrednictwem karty kredytowej jest szansa na ich odzyskanie. To chargeback czyli obciążenie zwrotne. Przedstawiamy co należy zrobić, aby odzyskać pieniądze w ciągu kilkudziesięciu dni.
Kiedy przysługuje nam chargeback
W bardzo wielu przypadkach, ale ze zrozumiałych przyczyn banki nie chwalą się świadczeniem tej usługi. O chargeback możemy ubiegać się praktycznie zawsze, gdy zostaniemy (lub poczujemy się) oszukani przez dostawcę usługi, za którą zapłaciliśmy kartą. Do prowadzenia usługi przyznają się na swoich stronach internetowych poniższe banki. Linki prowadzą do opisu tych procedur w poszczególnych bankach:
W praktyce jest jednak dostępna dla wszystkich posiadaczy kart Visa i MasterCard. Łatwiej jest uzyskać chargeback płacąc tą drugą.
Chargeback krok po kroku
- Zgłaszamy reklamację do wydawcy naszej karty – najczęściej jest to bank, z którego ją otrzymaliśmy. Dzwonimy i przedstawiamy problem. Zazwyczaj pracownicy banku poproszą nas o dostarczenie dodatkowych materiałów, takich jak wyciągi czy dowody na to, że inne sposoby reklamacji nie przyniosły skutku. Warto mieć przygotowaną dokumentację sprawy.
- Bank rozpoczyna procedurę chargeback. Jeżeli nie chce jej rozpocząć powtarzamy punkt 1 do skutku – telefonicznie lub listownie. Bank przyznaje sprawie kod chargeback, który wskazuje na przyczynę reklamacji i kontaktuje się z operatorem płatności.
- Operator kontaktuje się z podmiotem, od którego chcemy otrzymać zwrot. Nasz sprzedawca ma 4 opcje:
- Nie odpowiedzieć – otrzymujemy chargeback.
- Uznać reklamację – otrzymujemy chargeback.
- Nie uznać reklamacji, ale nie dostarczyć dowodów na to, że nie mamy racji – otrzymujemy chargeback.
- Nie uznać reklamacji i dostarczyć dowody, które wskazują na to, że roszczenie jest niesłuszne – nie otrzymujemy zwrotu.
- Operator informuje bank o kontakcie ze sprzedawcą, a bank informuje nas o decyzji w sprawie. Jeżeli druga strona nie przedstawiła dowodów na to, że nie mamy racji – otrzymujemy zwrot pieniędzy w terminie do kilkudziesięciu dni.
Nasza rola w całej procedurze polega więc tylko na udowodnieniu, że próbowaliśmy już odzyskać pieniądze w inny sposób i mamy rację żądając ich zwrotu. Widać wyraźnie jak dobrym orężem w walce ze SCAM-ami może być chargeback. Oczywiście jeśli transakcja wyszła od nas za pośrednictwem karty.
Reklamacja powinna być złożona najszybciej jak to możliwe, ale możemy próbować swoich sił nawet półtorej roku od dokonania transakcji, którą chcielibyśmy cofnąć. Terminy zależą od powodu naszego roszczenia. Dla większości, granicą jest 120 dni, ale są też takie gdzie mamy ich na to aż 540.
Banki nie lubią chargebacku
Warto pamiętać, że banki mogą utrudniać całą procedurę, dlatego nie warto zniechęcać się po pierwszej odmowie wszczęcia procedury. Bank ma obowiązek go dokonać. Trzeba próbować do skutku dokładnie opisując sprawę i przesyłając dokumenty potwierdzające np. próbę wypłaty środków od brokera.