KNF publikuje stanowisko o robo-doradcach
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) opublikowała obszerny dokument, w którym przedstawia swoje stanowisko w zakresie usług robo-doradztwa. Są one coraz częściej spotykaną odmianą doradztwa inwestycyjnego.
Polski regulator na kilkudziesięciu stronach opisuje dobre praktyki, na które powinny zwrócić uwagę podmioty prowadzące określoną działalność. KNF podkreśla m.in., że klienci detaliczni muszą mieć pełną świadomość, do jakiej usługi mają dostęp. Na ten fakt uwagę zwracają także regulatorzy w innych europejskich krajach.
Stanowisko KNF w sposób kompleksowy odnosi się do najważniejszych zagadnień związanych z robo-doradztwem. Dokument dotyczy całości tego procesu, poczynając od fazy projektowania takiej usługi, po jej praktyczne wdrożenie i monitorowanie funkcjonujących już rozwiązań.
Publikacja stanowiska ma na celu zapewnienie jednolitego stosowania robo-doradztwa przez zainteresowane instytucje finansowe, z jednoczesnym uwzględnieniem odpowiedniej ochrony klientów, zwłaszcza inwestorów nieprofesjonalnych. Poza wyjaśnieniami dotyczącymi sposobu rozumienia adekwatnych regulacji prawnych, Stanowisko zawiera również zestaw praktycznych przykładów odnoszących się do charakterystycznych aspektów związanych z robo-doradztwem – czytamy na oficjalnej stronie internetowej KNF.
KNF zapewnia, że projekt dokumentu poprzedzony był szerokimi konsultacjami z przedstawicielami branży usług finansowych. Opublikowane stanowisko powstało po szczegółowej analizie zebranych opinii i przeprowadzeniu dyskusji. Regulator podkreśla, że tworząc dokument, uwzględnił znaczną część zgłoszonych uwag. Dokument można pobrać na oficjalnej stronie internetowej KNF.
Stanowisko Urzędu KNF w sprawie świadczenia usługi robo-doradztwa