menu

Strona Główna > Newsy > Uber wykorzystuje 50 fasadowych spółek żeby uniknąć płacenia podatków

Uber wykorzystuje 50 fasadowych spółek żeby uniknąć płacenia podatków


Australijski instytut badawczy CICTAR ustalił, że Uber wyprowadził z Holandii około 5,8 mld USD, przez 50 fasadowych spółek, bez płacenia podatków. 

Badanie zostało przeprowadzone na zamówienie holenderskiej federacji związków zawodowych FNV, która prowadzi kampanię na rzecz zwiększenia praw kierowców i dostawców Ubera. W jego wyniku ujawniono skomplikowaną strukturę prawną, która pomaga korporacji oszczędzać miliardy dolarów na niepłaconych podatkach.

To jest Liga Mistrzów unikania podatków. To wszystko jest legalne i jednoczeÅ›nie caÅ‚kowicie amoralne – powiedziaÅ‚ główny analityk CICTAR Jason Ward, w rozmowie z holenderskim magazynem De Groene Amsterdammer.

Holenderska struktura do unikania podatków

PoczÄ…tkiem holenderskiego szlaku Ubera byÅ‚ 2019 rok, kiedy spółka przeniosÅ‚a tam swoje prawa wÅ‚asnoÅ›ci intelektualnej, zarejestrowane wczeÅ›niej na Bermudach. DoszÅ‚o do tego poprzez ich „sprzedaż” do kontrolowanej spółki zależnej, którÄ… sfinansowano poprzez pożyczkÄ™ w wysokoÅ›ci 16 mld USD. ZaciÄ…gniÄ™to jÄ… u singapurskiej spółki-matki Ubera.

CICTAR twierdzi, że dzięki temu ruchowi korporacja będzie mogła wykazywać mniejszy dochód podlegający opodatkowaniu. Narastające odsetki od pożyczki sprawią, że będzie on mniejszy o 1 miliard dolarów rocznie przez następne 20 lat. Pomimo osiągnięcia globalnego przychodu na poziomie 5,8 mld USD w 2019 roku, holenderskie spółki zależne Ubera, odnotowały na papierze 4,6 mld USD strat.

To one są formalnym właścicielem technologii stojącej za aplikacjami firmy, tak więc teoretycznie jej cały zysk jest generowany w Holandii. Dzięki pożyczce i sieci firm, miejscem do którego trafiają pieniądze jest jednak Singapur, który uchodzi za raj podatkowy dla wielkich korporacji.

Płynny model biznesowy Ubera

Badacze CICTAR zwrócili także uwagę na fakt, że Uberowi udało się uniknąć wielu regulacji poprzez brak zaklasyfikowania jako spółkę transportową, dzięki czemu nie musi zatrudniać swoich pracowników ani stosować się do przepisów dotyczących operacji bankowych. Wszystko to pomimo faktu, że w praktyce, pracownikami spółki są miliony osób na całym świecie, a wielkość dokonywanych transferów pieniężnych czyni ją międzynarodowym bankiem.

Autor: Michał Misiura

JesteÅ› traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Najnowsze wiadomości:

rakiety balistyczne ai

Eksplozja cen ropy po ataku Izraela na Iran. Teheran odpowiedział wysłaniem dronów.

Izrael przeprowadził zmasowane naloty na irańską infrastrukturę nuklearną i wojskową. Rynki finansowe zareagowały spadkami amerykańskich ...
korporacja ai

Oszukał inwestorów na niemal milion dolarów. Korzystał z manipulacji i przemocy psychicznej.

Były dyrektor ds. usług finansowych został skazany na 4 lata i 3 miesiące więzienia za ...
wykresy ai

Sektor Big Tech odżywa dzięki porozumieniu w sprawie ceł

Na zawieszeniu ceł między Chinami i USA korzysta przede wszystkim wrażliwy na zakłócenia łańcuchów dostaw ...
chip ai

Trump zniesie ograniczenia dot. eksportu chipów. Celem jest amerykańska dominacja w dziedzinie AI

Administracja Donalda Trumpa zapowiedziała wycofanie się regulacji ograniczających eksport najnowocześniejszych chipów do treningu AI, zaproponowanych ...
Przewiń na górę