UOKiK rozpoczyna postępowanie przeciwko kantorom Interchange i Money Exchange
Wszczęto postępowanie wobec kantorów Interchange i Money Exchange, które miały naruszyć prawo konsumenckie i wprowadzać klientów w błąd. Zawiadomienie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta w tej sprawie złożył Narodowy Bank Polski.
Prezes UOKiK zadecydował o rozpoczęciu postępowania przeciwko dwóm przedsiębiorstwom, które prowadzą kantory sprzedaży walut. W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta zawarto wiadomość o tym, że działania będą podjęte na podstawie zawiadomienia złożonego przez Narodowy Bank Polski, który dostarczył m.in. skarg od klientów, w tym turystów, którzy zostali oszukani w sprawie wysokości kursów walut.
Kantory sieci Interchange i Money Exchange działały na zasadzie odwrócenia kolejności wykazu kursów kupna i sprzedaży walut: oznacza to, że zmieniono ceny kupna na ceny sprzedaży i tym samym zarabiano m.in. na obcokrajowcach, którzy otrzymywali znacznie mniej pieniędzy, niż powinni.
W oficjalnym komunikacie UOKiK czytamy fragmenty skarg od konsumentów:
• Otrzymałam za sprzedaż 50 EUR 156,00 złotych. Moje zdziwienie było dość spore mimo tego, że nie wykazuję się zbytnią wiedzą na temat cen walut, ale jestem osobą raczej na bieżąco z wiadomościami i nie słyszałam, aby EURO kosztowało tak mało.
• Kurs skupu nie był jasno i czytelnie wskazany. Euro zostało wymienione po skandalicznie niskim kursie, jedynie 3,03 PLN zamiast obowiązującego tego dnia kursu 4,14 PLN.
Kantory działają w większych miastach Polski i zlokalizowane są najczęściej w miejscach popularnych dla turystów, np. na lotniskach, czy przy dworcach.
Postępowanie może zakończyć się zakazem stosowania praktyki, która narusza prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożeniem kary w wysokości do 10% osiągniętego obrotu w roku, który poprzedzał rok nałożenia kary.