Wells Fargo zapłaci 3,7 mld USD za złe traktowanie klientów
Bank Wells Fargo & Co. zawarł ugodę o wartości 3,7 mld USD z amerykańskimi federalnymi organami regulacyjnymi. Ugoda obejmuje rekordową grzywnę w wysokości 1,7 mld USD nałożoną na firmę za to, że przez wiele lat źle traktowała klientów, co doprowadziło wielu z nich do utraty samochodów i domów.
Porozumienie z amerykańskim Urzędem Ochrony Konsumentów (CFPB) obejmuje ponad 2 mld USD zadośćuczynienia dla konsumentów, który ucierpieli w wyniku nieprawidłowego zarządzania kredytami na samochody, kredytami hipotecznymi i depozytami.
– Powtarzający się cykl nieprawidłowości w firmie Wells Fargo wyrządził szkody milionom amerykańskich rodzin – powiedział Rohit Chopra, dyrektor CFPB. – Zwrot środków nakazany przez CFPB na rzecz konsumentów w całym kraju jest ważnym krokiem do wprowadzenia zmian w zarządzaniu firmą, która notorycznie łamała prawo.
Według agencji, Wells Fargo nielegalnie odzyskiwał pojazdy, a także niewłaściwie naliczał opłaty i odsetki. Zdaniem CFPB, błędy w obsłudze klientów występowały w banku co najmniej od 2011 do 2022 roku. Ponadto bank na przestrzeni co najmniej siedmiu lat bezpodstawnie odmawiał modyfikacji kredytów hipotecznych. W efekcie niektórzy klienci stracili swoje domy.
Seria skandali związanych z Wells Fargo
Kierowany obecnie przez dyrektora generalnego Charliego Scharfa bank Wells Fargo próbuje wyprostować szereg skandali, które wybuchły w 2016 roku wraz z ujawnieniem, że bank otworzył miliony fałszywych kont. Problemy pojawiły się we wszystkich obszarach działalności, co spowodowało zwolnienie dwóch prezesów i wiele surowych kar, w tym decyzję Rezerwy Federalnej o ograniczeniu aktywów firmy.
Bank przystał na warunki ugody zaproponowane przez CFPB, ale nie przyznał się do winy. Wells Fargo twierdzi, że spodziewa się w czwartym kwartale straty operacyjnej przed opodatkowaniem w wysokości około 3,5 mld USD, która obejmuje grzywnę nałożoną przez CFPB i środki zaradcze, a także inne wydatki związane z postępowaniem sądowym.