XTB ze spadkiem zysków mimo dużej aktywności klientów
Polski broker XTB opublikował wstępne dane finansowe za czwarty kwartał 2022 roku. Z dokumentów wynika, że przychody spółki w ujęciu rocznym wzmocniły się, ale w ujęciu kwartalnym wyraźnie spadły.
Według oficjalnych danych, całkowity przychód operacyjny za trzy miesiące od października do grudnia wyniósł 216,7 mln PLN, co jest kwotą o prawie 45% niższą niż 391,3 mln PLN wygenerowane w poprzednim kwartale. Tym samym IV kwartał stał się najmniej udanym okresem dla spółki, która w I i II kwartale 2022 roku osiągnęła odpowiednio 439,8 mln PLN i 396,4 mln PLN przychodów.
W porównaniu z czwartym kwartałem 2021 roku przychody XTB wzrosły jednak o 18,1% (wówczas było to 183,5 mln PLN).
Udany rok dla XTB
Mimo słabych wyników za IV kwartał, wyniki poprzednich trzech kwartałów sprawiły, że rok 2022 był jednym z najlepszych dla XTB. Łączne roczne przychody wzrosły o 130% do 1,444 mld PLN przy wzroście zysku netto do 765,7 mln PLN (o 222%).
W IV kwartale spółka XTB odnotowała znaczną poprawę wszystkich wskaźników dotyczących klientów, przy jednoczesnym wzroście aktywności. Na platformach handlowych XTB od października do grudnia pojawiło się 51 038 nowych klientów, co oznacza wzrost w skali roku o 19,6%. Liczba ta jest również wyższa niż liczba nowych klientów w II i III kwartale. Broker zakończył kwartał ze średnią 160 995 aktywnych klientów. Odnotowano również poprawę w tym zakresie w porównaniu z II kwartałem 2022 r., kiedy to średnia liczba aktywnych klientów wynosiła 149 992 i III kwartałem 2022 r., kiedy to wynosiła 151 658.
Wejście na rynek afrykański nie wcześniej niż w 2024 roku
We wstępnym sprawozdaniu za czwarty kwartał broker poinformował również o przełożeniu uruchomienia oddziału XTB Africa w Republice Południowej Afryki co najmniej na 2024 rok. Przyczyną takiej decyzji jest chęć koncentracji na nowych produktach, które mają być wprowadzone w 2023 roku.