Zakaz reklamy opcji binarnych w Holandii od połowy 2017 roku
Zakaz reklamowania szkodliwych produktów finansowych takich jak opcje binarne wejdzie w życie w Holandii w połowie 2017 r. Takie są zamiary zawarte w najnowszym rocznym raporcie opublikowanym przez AFM, holenderskiego regulatora rynku finansowego.
W lutym bieżącego roku regulator rozpoczął konsultacje w sprawie propozycji dotyczących produktów inwestycyjnych wysokiego ryzyka, takich jak CFD z dźwignią wyższą niż 10x, czy też opcji binarnych. Konsultacja zakończyła się 3 kwietnia 2017 r.
W komentarzu holenderski regulator powoÅ‚aÅ‚ siÄ™ na raporty francuskiego organu regulacyjnego z 2014 r., który wykazaÅ‚, że Å›rednio 89% inwestorów straciÅ‚o na CFD, a Å›rednia poniesiona strata wyniosÅ‚a 10.887 EUR. PrzeglÄ…d przeprowadzony przez UK Financial Conduct Authority ujawniÅ‚, że okoÅ‚o 82% inwestorów poniosÅ‚o straty. Holenderski organ regulacyjny twierdzi, że „nie ma powodu, by sÄ…dzić, że wyniki holenderskich inwestorów znaczÄ…co siÄ™ różniÄ…”.
AFM podkreśla również agresywny marketing takich produktów. Minister finansów Holandii oświadczył, że już we wrześniu 2016 r. chciał we współpracy z AFM wprowadzić taki zakaz reklamy.
Jeśli chodzi o współpracę międzynarodową, AFM twierdzi, że aktywnie uczestniczy w grupie ESMA, która pracuje nad zasadami dotyczącymi produktów wysokiego ryzyka. Grupa analizuje i omawia sposób ujednolicenia nadzoru nad tymi produktami w Europie. Holenderski regulator popiera europejską politykę w zakresie produktów spekulacyjnych, w tym opcji binarnych i CFD. AFM twierdzi, że popiera cypryjskiego regulatora finansowego, jeśli chodzi o przegląd dostawców oferujących opcje binarne i CFD z Cypru.
Francja już wprowadziła zakaz reklamy binarnych opcji i innych produktów wysokiego ryzyka. Mimo to niektóre firmy niechętnie przestrzegają tego zakazu.