13,7 miliona dolarów strat w Australii w wyniku scamów
W pierwszym kwartale 2020 roku oszuści wyłudzili, ukradli lub w inny sposób wyrządzili straty obywatelom australijskim na kwotę 13,7 miliona dolarów.
Dane te podał Scamwatch, serwis prowadzony przez Australijską Komisję Konkurencji i Konsumentów (ACCC) i skoncentrowany na przestrzeganiu przed działalnością przestępców finansowych.
W okresie tym odnotowano łącznie 1407 przedsięwzięć noszących cechy scamu i nastawionych na „dojenie” pieniędzy w nieuczciwy sposób z niepodejrzewających tego poszkodowanych. Najbardziej szkodliwe i brzemienne w finansowe skutki były przekręty inwestycyjne, choć jak można zauważyć, niewiele ustępuje im także żerowanie na naiwności uczuciowo-emocjonalnej osób podatnych.
Największą grupę poszkodowanych stanowili ludzie powyżej 65 roku życia, co w oczywisty sposób powiązane jest z, przeciętnie (choć oczywiście nie zawsze), nieco mniejszym stopniem rozeznania technologicznego i finansowego – szczególnie pod kątem czyhających zagrożeń – u osób starszych. Należy wszakże zauważyć, że najszybciej rosnącą kategorią oszukanych jest, wg Scamwatch-u, grono osób najmłodszych.
Scamwatch przestrzega, że ostatnie zawirowania i klęski żywiołowe – epidemia Wirusa Wuhan, a także pożary australijskiego buszu – stanowią okazję dla kreatywnych oszustów do podszywania się pod przedstawicieli urzędów, służby zdrowia, fundacji charytatywnych czy ubezpieczycieli.