FCA: 4000 brytyjskich firm z branży finansów na skraju bankructwa
Brytyjski Urząd Nadzoru Finansowego (FCA) opublikował wyniki ankiety przeprowadzonej wśród firm działających w branży finansowej. Jej celem było zbadanie sytuacji finansowej tych firm w związku z lockdownem wprowadzonym z powodu pandemii COVID-19.
Zgodnie z wynikami ankiety, aż 4000 firm świadczących usługi finansowe znajdowało się w słabej kondycji już pod koniec października. Ankietowani wskazywali, że ryzyko upadłości było już dość wysokie. Zdaniem regulatora, większość firm, które przechodzą trudny okres, będzie w stanie poprawić swoją kondycję wraz z ogólnym wzrostem gospodarki.
Zdaniem Sheldona Millsa, dyrektora ds. konsumentów i konkurencji w FCA, problemy dotyczą przede wszystkim małych i średnich firm, z których nawet 30% jest zagrożonych upadłością. FCA zebrała dane od 23 tysięcy firm. Głównym celem badania było ustalenie wpływu załamania gospodarczego na płynność finansową w firmach. Aby uzyskać lepszy obraz sytuacji w branży, organ regulacyjny wykorzystał również istniejące sprawozdania, a także zakupił dane od zewnętrznych dostawców.
Kredyty detaliczne z największą rentownością
Badanie wykazało, że trzy sektory – inwestycje detaliczne, kredyty detaliczne i hurtowe rynki finansowe – odnotowały wzrost płynności w okresie od lutego do czerwca ubiegłego roku. Natomiast pośrednicy i brokerzy ubezpieczeniowi, firmy obsługujące płatności i pieniądz elektroniczny oraz firmy zarządzające inwestycjami odnotowały spadek płynności.
W badaniu stwierdzono ponadto, że sektor płatności i pieniądza elektronicznego ma ogólnie najniższy odsetek rentownych firm. Z drugiej strony, sektor kredytów detalicznych miał największy udział w rentowności w tym okresie, a kolejne pozycje zajęły sektory płatności i pieniądza elektronicznego. Mills przyznaje, że rolą FCA nie jest zapobieganie upadkom firm, jednak w przypadku upadłości regulator dba o to, aby odbywało się to w sposób uporządkowany. Wczesne wykrycie potencjalnych problemów finansowych w firmach pozwala na szybszą interwencję i skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem oraz ochronę konsumentów.