ACCC: Australijczycy stracili ponad 435 mln USD w 2019
Australijska Komisja ds. Konsumentów i Konkurencji (ACCC) opublikowała raport, z którego wynika, że w roku 2019 obywatele Australii stracili ponad 634 mln AUD (435,2 mln USD) w wyniku oszustw finansowych.
Według instytucji, suma strat poniesionych w 2019 roku była o 34% większa niż w roku 2018. Kwoty te obliczane są na podstawie danych ze Scamwatch, innych agencji rządowych oraz czwórki największych banków (ANZ, Commonwealth Bank, NAB and Westpac).
Ciekawostką jest fakt, że choć łączna suma spraw wzrosła, to liczba skarg, które trafiły do Scamwatch spadła w roku 2019 o 5%. Raport ACCC wskazuje również, że 126 mln AUD klienci stracili w oszustwach inwestycyjnych. Jest to 59% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. ACCC podkreśla, że oszustwa inwestycyjne zwykle obiecują fałszywe możliwości zarobkowe i wysokie zyski przy niskim ryzyku. Mogą one obejmować inwestycje w akcje lub kryptowaluty, usługi brokerskie lub inne branże. Oszuści zwykle starają się wyglądać wiarygodnie i posiadają profesjonalnie przygotowane strony internetowe oraz eleganckie broszury.
Coraz większym problemem dla Australijczyków stają się również oszustwa kryptowalutowe. W roku 2019 w ten sposób stracili oni 21 mln AUD, co jest kwotą większą niż w roku poprzednim. W wielu przypadkach obywatele Australii dali się złapać przez typową piramidę finansową i usługi wydobywania kryptowalut w chmurze. Z reguły programy te nie miały nic wspólnego z kryptowalutami i od początku były nastawione na wyłudzenie środków. Raport ACCC wskazuje również, że oszuści ulepszają swoje strategie i korzystają z najnowszych technologii. Wciąż większość przypadków wiąże się z bezpośrednim kontaktem i przekazaniem pieniędzy lub danych osobowych. Coraz częściej jednak pojawiają się oszustwa opierające się na minimalnym kontakcie z ofiarą lub całkowitym jego braku (portale randkowe, media społecznościowe). Zdaniem ACCC znacząco zmniejsza to czujność potencjalnych ofiar i utrudnia identyfikację oszustów.