ACCC sprawdzi influencerów
Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) rozpoczęła w tym tygodniu przegląd w celu zidentyfikowania wprowadzających w błąd influencerów działających w mediach społecznościowych. ACCC chce również przyjrzeć się ponad 100 influencerom, którzy zostali wskazani przed konsumentów w odpowiedzi na post opublikowany przez australijskiego regulatora na Facebooku.
Większość wskazówek dotyczyła influencerów działających w branży urody i stylu życia, a także rodzicielstwa i mody, którzy nie ujawniają swoich powiązań z produktem lub firmą, którą promują.
– Liczba wskazówek odzwierciedla niepokój dotyczący stale rosnącej liczby manipulacyjnych technik marketingowych, mających na celu wykorzystanie lub wywarcie presji na konsumentach w celu zakupu towarów lub usług – powiedziała przewodnicząca ACCC Gina Cass-Gottlieb. – Już słyszymy o tym, że niektóre kancelarie prawne i organizacje branżowe poinformowały swoich klientów o przeglądzie ACCC i przypomniały im o ich wymaganiach dotyczących ujawniania reklam.
ACCC zapowiada działania przeciwko nieuczciwym influencerom
W ramach przeglądu, który zostanie przeprowadzony w najbliższych tygodniach, zespół ACCC przeanalizuje szereg platform mediów społecznościowych, w tym Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube i Facebook oraz serwis Twitch. Działania będą ukierunkowane na sektory, w których marketing influencerski jest szczególnie rozpowszechniony (moda, uroda i kosmetyki, żywność i napoje, podróże, fitness i dobre samopoczucie, rodzicielstwo, gry i technologia).
ACCC uwzględni również rolę innych stron, takich jak reklamodawcy, marketingowcy, marki i platformy mediów społecznościowych, w ułatwianiu niewłaściwego postępowania.
– Coraz więcej osób przy okazji zakupów online opiera się na recenzjach i poleceniach dostępnych w sieci, ale informacje, które wprowadzają w błąd mogą okazać się bardzo szkodliwe – powiedziała Cass-Gottlieb.
Zdaniem przewodniczącej ACCC influencerzy powinni jasno wskazywać, czy za ich wpisami stoją jakiekolwiek motywacje komercyjne. Dotyczy to przede wszystkim wpisów, które zachęcają do zakupów i są przedstawiane jako bezstronne, ale w rzeczywistości takie nie są. Po zakończeniu przeglądu ACCC opublikuje stosowny raport.