ASIC ostrzega przed schematami „pump and dump”
Australijska Komisja Papierów Wartościowych i Inwestycji (ASIC) ostrzegła młodych uczestników rynku przed poradami finansowymi w mediach społecznościowych i wezwała ich do podejmowania samodzielnych decyzji, wskazując na wzrost liczby oszustw.
SÅ‚owa skierowane do audytorium zÅ‚ożonego z inwestorów z pokolenia Millenialsów i Gen Z, padÅ‚y podczas wirtualnej konferencji MarketLit, na której wystÄ™powaÅ‚a starsza menadżerka ASIC – Somer Taylor. Przedstawicielka australijskiego regulatora wskazywaÅ‚a na wzrost liczby oszustw typu „pump and dump” („pompa i zrzut”), czyli schematów polegajÄ…cych na sztucznym zawyżeniu cen akcji poprzez faÅ‚szywe wiadomoÅ›ci i marketing. Gdy notowania wzrastajÄ… nieuczciwi uczestnicy rynku sprzedajÄ… swoje udziaÅ‚y, realizujÄ…c zysk. Cena akcji spada i cierpiÄ… na tym inwestorzy, którzy nie zdążyli ich spieniężyć.
Obserwujemy wiÄ™kszÄ… aktywność pomp i zrzutów, czasami nazywanych tradingiem momentum, i musimy być naprawdÄ™ tego Å›wiadomi – powiedziaÅ‚a Somer Tyalor, dodajÄ…c – JeÅ›li istnieje celowa próba ingerencji w uczciwe dziaÅ‚anie rynku, ASIC bÄ™dzie chciaÅ‚ siÄ™ temu przyjrzeć, zbadać i potencjalnie podjąć dziaÅ‚ania.
Liczba oszustw rośnie wraz z liczbą inwestorów
Przedstawicielka regulatora wskazaÅ‚a, że liczba schematów „pump and dump” wzrosÅ‚a gwaÅ‚townie wraz z przyjÅ›ciem mÅ‚odych inwestorów. Od poczÄ…tku ubiegÅ‚ego roku swoich pierwszych transakcji w życiu, dokonaÅ‚o aż 400 000 Australijczyków. ASIC próbowaÅ‚ monitorować dyskusje zwiÄ…zane z inwestowaniem na forach w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, jednak jak przyznaÅ‚ w lutym, skala zjawiska, przepisy dotyczÄ…ce prywatnoÅ›ci oraz slang używany przez ich uczestników, znaczÄ…co utrudniaÅ‚ jego dziaÅ‚ania.
BiorÄ…ca udziaÅ‚ w konferencji, wykÅ‚adowczyni Uniwersytetu RMIT Angel Zhong powiedziaÅ‚a, że wg. jej badaÅ„ handel detaliczny podczas pandemii zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ o 60%. Naukowiec przytoczyÅ‚a stare chiÅ„skie przysÅ‚owie: „ci którzy wiedzÄ…, nie mówiÄ…”, ostrzegajÄ…c inwestorów przed ufaniem nielicencjonowanym doradcom, influencerom i tradingowym guru.
Nie zakÅ‚adaj, że duża liczba obserwujÄ…cych jest dobra. Popularność nie równa siÄ™ wiarygodnoÅ›ci – powiedziaÅ‚a Zhong.