ASIC ostrzega przed schematami „pump and dump”
Australijska Komisja Papierów Wartościowych i Inwestycji (ASIC) ostrzegła młodych uczestników rynku przed poradami finansowymi w mediach społecznościowych i wezwała ich do podejmowania samodzielnych decyzji, wskazując na wzrost liczby oszustw.
Słowa skierowane do audytorium złożonego z inwestorów z pokolenia Millenialsów i Gen Z, padły podczas wirtualnej konferencji MarketLit, na której występowała starsza menadżerka ASIC – Somer Taylor. Przedstawicielka australijskiego regulatora wskazywała na wzrost liczby oszustw typu „pump and dump” („pompa i zrzut”), czyli schematów polegających na sztucznym zawyżeniu cen akcji poprzez fałszywe wiadomości i marketing. Gdy notowania wzrastają nieuczciwi uczestnicy rynku sprzedają swoje udziały, realizując zysk. Cena akcji spada i cierpią na tym inwestorzy, którzy nie zdążyli ich spieniężyć.
Obserwujemy większą aktywność pomp i zrzutów, czasami nazywanych tradingiem momentum, i musimy być naprawdę tego świadomi – powiedziała Somer Tyalor, dodając – Jeśli istnieje celowa próba ingerencji w uczciwe działanie rynku, ASIC będzie chciał się temu przyjrzeć, zbadać i potencjalnie podjąć działania.
Liczba oszustw rośnie wraz z liczbą inwestorów
Przedstawicielka regulatora wskazała, że liczba schematów „pump and dump” wzrosła gwałtownie wraz z przyjściem młodych inwestorów. Od początku ubiegłego roku swoich pierwszych transakcji w życiu, dokonało aż 400 000 Australijczyków. ASIC próbował monitorować dyskusje związane z inwestowaniem na forach w mediach społecznościowych, jednak jak przyznał w lutym, skala zjawiska, przepisy dotyczące prywatności oraz slang używany przez ich uczestników, znacząco utrudniał jego działania.
Biorąca udział w konferencji, wykładowczyni Uniwersytetu RMIT Angel Zhong powiedziała, że wg. jej badań handel detaliczny podczas pandemii zwiększył się o 60%. Naukowiec przytoczyła stare chińskie przysłowie: „ci którzy wiedzą, nie mówią”, ostrzegając inwestorów przed ufaniem nielicencjonowanym doradcom, influencerom i tradingowym guru.
Nie zakładaj, że duża liczba obserwujących jest dobra. Popularność nie równa się wiarygodności – powiedziała Zhong.