ASIC zmusza australijskich brokerów do segregacji środków klientów
W Australii wchodzą aktualnie nowe przepisy dotyczące ochrony konsumenta dla licencjobiorców usług finansowych działających w obrocie pozagiełdowym. Australian Securities & Investments Commission (ASIC) wydało komunikat dotyczący wytycznych dla podmiotów objętych nowymi regulacjami. Wraz z początkiem kwietnia 2018 roku rozpoczęły się zmiany w ustawie skarbowej i rozporządzeniach korporacyjnych. W wyniku tych reform, okoliczności, w których licencjobiorca może wykorzystywać pochodne pieniędzy klientów, zostały znacznie ograniczone. Innymi słowy regulator mocno skupił się na oddzieleniu pieniędzy klientów od pieniędzy brokera, czyli nałożył obowiązkową
Pochodne pieniędzy klienta są rozumiane jako takie, które:
- zostały zapłacone licencjobiorcy w związku z wykonywaniem transakcji lub usług finansowych, albo
- dotyczą usług pochodnych lub finansowych świadczonych na rzecz osoby, która jest klientem detalicznym bez względu na poziom zaawansowania w handlu
Nowe zasady przewidują, że licencjobiorca nie może użyć pochodnych pieniędzy klienta detalicznego z jego rachunku, aby wywiązać się z jakichkolwiek zobowiązań finansowych, chyba że:
- zostały lub zostaną one rozliczone za pośrednictwem uprawnionego mechanizmu rozliczeniowego i rozrachunkowego, albo
- licencjobiorca poniósł już zobowiązanie związane z instrumentem pochodnym zgodne z regułami jego działania
Dodatkowo licencjobiorca nie może polegać na ustnych lub pisemnych poleceniach klientów dotyczących korzystania z pochodnych ich pieniędzy:
- jako kapitału własnego lub obrotowego
- w celu spełnienia zobowiązań zaciągniętych przez licencjobiorcę w inny sposób niż w imieniu klienta
- w celu zawarcia lub wywiązania się z zobowiązań wynikających z transakcji polegających na zabezpieczeniu, przeciwdziałaniu lub wyrównania ryzyka związanego z transakcją
Reformy nakładają również nowe wymagania dotyczące przesyłania sprawozdań przez licencjobiorców usług finansowych działających w obrocie pozagiełdowym. Komisarz ASIC, Cathie Armor zauważyła, że nowe zasady mają na celu wzmocnienie ochrony pochodnych pieniędzy klientów detalicznych i zwiększenie zaufania inwestorów do australijskiego systemu finansowego:
ASIC na bieżąco współpracuje z branżą i jesteśmy pewni, że minął wystarczająco długi okres przejściowy, aby zagwarantować, że licencjobiorcy usług finansowych w obrocie pozagiełdowym są świadomi nowego systemu i nowych obowiązków. Od 4 kwietnia 2018 roku zakładamy, że te podmioty zapoznały się i przygotowały do działania w nowym systemie.