ASIC zwraca uwagę na działalność „fininfluencerów”
Australijska Komisja Papierów Wartościowych i Inwestycji (ASIC) zwróciła uwagę, że rośnie popularność tzw. „fininfluencerów”. Z danych ASIC wynika, że 28% młodych ludzi śledzi przynajmniej jednego fininfluencera w mediach społecznościowych, a prawie dwie trzecie z nich zmieniło w wyniku tego przynajmniej jedno ze swoich zachowań finansowych.
Regulator australijskiego rynku finansowego opublikował dokument, w którym wskazuje wymogi regulacyjne mające zastosowanie do influencerów omawiających produkty i usługi finansowe online lub promujących linki afiliacyjne. ASIC wskazuje również obowiązki licencjobiorców AFS, którym podlegają tacy influencerzy.
Regulator przestrzega przed oszustwami
Zdaniem ASIC „fininfluencerzy” muszą posiadać australijską licencję usług finansowych, aby udzielać rekomendacji lub wyrażać opinie, których celem jest wywieranie wpływu na decyzje dotyczące produktów finansowych. Korzyści lub rekompensata pieniężna w zamian za komentarze na temat produktu finansowego mogą być postrzegane jako chęć wywarcia wpływu na decyzje inwestycyjne.
Influencerzy powinni zachować ostrożność przy udostępnianiu linków do produktów finansowych. Organizowanie zakupu lub sprzedaży produktu finansowego jest usługą finansową, która wymaga licencji. Licencja jest na przykład wymagana w przypadku udostępniania unikatowego linku do platformy transakcyjnej, która przekazuje prowizję influencerowi i zapewnia zniżkę dla osoby klikającej link w celu zakupu akcji.
Influencerzy muszą zadbać o to, że wszystkie wypowiedzi dotyczące produktów finansowych są wiarygodne, prawdziwe i dokładne. Niedopełnienie tego obowiązku może stanowić postępowanie wprowadzające w błąd. Przykładem takiego działania może być udzielanie gwarancji, że inwestycja w fundusz giełdowy przyniesie określony zysk.
Obowiązki ciążące na licencjobiorcach
Podmioty działające na licencji ASIC mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności za niewłaściwe postępowanie influencerów, z których usług korzystają. Licencjobiorca jest zobowiązany do dopilnowania, że każdy influencer działający w jego imieniu jest odpowiednio przeszkolony i przestrzega przepisów dotyczących usług finansowych. Korzystanie z usług influencerów może mieć również wpływ na obowiązki licencjobiorcy w zakresie projektowania produktów i ich dystrybucji.