menu

Strona Główna > Newsy > ASIC zwraca uwagę na działalność „fininfluencerów”

ASIC zwraca uwagę na działalność „fininfluencerów”


Australijska Komisja Papierów Wartościowych i Inwestycji (ASIC) zwróciła uwagę, że rośnie popularność tzw. „fininfluencerów”. Z danych ASIC wynika, że 28% młodych ludzi śledzi przynajmniej jednego fininfluencera w mediach społecznościowych, a prawie dwie trzecie z nich zmieniło w wyniku tego przynajmniej jedno ze swoich zachowań finansowych.

Regulator australijskiego rynku finansowego opublikował dokument, w którym wskazuje wymogi regulacyjne mające zastosowanie do influencerów omawiających produkty i usługi finansowe online lub promujących linki afiliacyjne. ASIC wskazuje również obowiązki licencjobiorców AFS, którym podlegają tacy influencerzy.

Regulator przestrzega przed oszustwami

Zdaniem ASIC „fininfluencerzy” muszą posiadać australijską licencję usług finansowych, aby udzielać rekomendacji lub wyrażać opinie, których celem jest wywieranie wpływu na decyzje dotyczące produktów finansowych. Korzyści lub rekompensata pieniężna w zamian za komentarze na temat produktu finansowego mogą być postrzegane jako chęć wywarcia wpływu na decyzje inwestycyjne.

Influencerzy powinni zachować ostrożność przy udostępnianiu linków do produktów finansowych. Organizowanie zakupu lub sprzedaży produktu finansowego jest usługą finansową, która wymaga licencji. Licencja jest na przykład wymagana w przypadku udostępniania unikatowego linku do platformy transakcyjnej, która przekazuje prowizję influencerowi i zapewnia zniżkę dla osoby klikającej link w celu zakupu akcji.

Influencerzy muszą zadbać o to, że wszystkie wypowiedzi dotyczące produktów finansowych są wiarygodne, prawdziwe i dokładne. Niedopełnienie tego obowiązku może stanowić postępowanie wprowadzające w błąd. Przykładem takiego działania może być udzielanie gwarancji, że inwestycja w fundusz giełdowy przyniesie określony zysk.

Obowiązki ciążące na licencjobiorcach

Podmioty działające na licencji ASIC mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności za niewłaściwe postępowanie influencerów, z których usług korzystają. Licencjobiorca jest zobowiązany do dopilnowania, że każdy influencer działający w jego imieniu jest odpowiednio przeszkolony i przestrzega przepisów dotyczących usług finansowych. Korzystanie z usług influencerów może mieć również wpływ na obowiązki licencjobiorcy w zakresie projektowania produktów i ich dystrybucji.

Autor: Mariusz Przepiórka

Jesteś traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Reklama:
tms

Najnowsze wiadomości:

amerykańskie sec ukarało tradera za spoofing

SEC nakłada 1,1 mld USD kary na 16 firm z Wall Street

Amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) poinformowała, że 15 brokerów i jeden powiązany z ...
Czytaj dalej
Apple wycofuje aplikacje MT4 I MT5 ze sklepu App Store

Apple wycofuje aplikacje MT4 I MT5 ze sklepu App Store

Popularne platformy transakcyjne do handlu na rynku forex i kontraktów CFD MetaTrader 4 (MT4) i ...
Czytaj dalej
forexrev makroprzeglad

Załamanie funta i interwencja Banku Japonii. MakroPrzegląd #4/4 Wrzesień

W centrum zainteresowania rynków nieoczekiwanie znalazł się funt brytyjski. Waluta załamała się pod ciężarem rządowych ...
Czytaj dalej
etoro kończy rok 2020 z przychodami w wysokości 660 milionów dolarów

eToro wprowadza wskaźnik ESG. 71% inwestorów bierze go pod uwagę

Spółka eToro ogłosiła wprowadzenie wskaźnika ESG dla ponad 2700 akcji na swojej platformie. W ten ...
Czytaj dalej
Przewiń na górę