Australia: 23 681 skarg do AFCA w cztery miesiące
Jeśli chodzi o przejrzystość i odpowiedzialność, wiele instytucji może się uczyć od niedawno uruchomionego Australian Financial Complaints Authority (AFCA), które regularnie publikuje aktualizacje na temat swoich działań. AFCA opublikowało wczoraj dane dotyczące skarg rozpatrywanych w ciągu pierwszych czterech miesięcy działalności, tj. okresu od 1 listopada 2018 r. do 28 lutego 2019 r.
System rozwiązywania sporów otrzymał 23 681 skarg. Było ich o 42% więcej w porównaniu do poprzednich programów – Financial Ombudsman Service, Credit and Investments Ombudsman oraz Superannuation Complaints Tribunal.
Kredyty i ubezpieczenia znalazły się na szczycie listy zgłaszanych produktów. Skargi dotyczące inwestycji stanowiły 5% wszystkich zgłoszeń otrzymanych w ciągu ostatnich czterech miesięcy.
Pięć najczęściej zgłaszanych problemów związanych z inwestycjami:
- nieprzestrzeganie instrukcji lub umowy – 259;
- niewłaściwe poradnictwo – 133;
- nieprawidłowe opłaty i koszty – 87;
- brak działań w najlepiej pojętym interesie klienta – 86;
- jakość usług – 64.
Pocieszające może być to, że AFCA ma 10 447 członków i przeciwko 90% z nich nie wniesiono żadnej skargi.
W lutym tego roku AFCA przedstawiła aktualizację swoich uprawnień w zakresie rozpatrywania skarg dotyczących spadków. System rozwiązywania sporów z zadowoleniem przyjął oświadczenie rządu o rozszerzeniu kompetencji AFCA w zakresie przeglądu skarg finansowych datowanych na 1 stycznia 2008 r. David Locke, główny Rzecznik Praw Obywatelskich oraz CEO, wyjaśnił, że kompetencje AFCA zostaną rozszerzone na okres 12 miesięcy, aby przyjąć kwalifikujące się skargi dotyczące postępowania z 1 stycznia 2008 r.
AFCA rozpatrzy kwalifikujące się skargi między 1 lipca 2019 r. a 30 czerwca 2020 r., po tym, jak przepisy AFCA zostaną zaktualizowane. AFCA przeprowadzi konsultacje dotyczące wymaganych zmian w swoim regulaminie, które będą musiały zostać zatwierdzone przez Australijską Komisję Papierów Wartościowych i Inwestycji.