Australijczycy stracili 328 mln AUD na oszustwach inwestycyjnych w 2020
WedÅug najnowszego raportu opublikowanego przez AustralijskÄ KomisjÄ Ochrony Konkurencji i Konsumenta (ACCC), w 2020 roku do różnych agencji rzÄ dowych zgÅoszono ÅÄ cznie 444 164 przypadki oszustwa.
Australijscy obywatele stracili w tym czasie ponad 850 mln AUD w wyniku różnych oszustw finansowych. Raport wspomina, że obywatele stracili w sumie 328 mln AUD na oszustwach inwestycyjnych. Prawie 131 mln AUD to efekt oszustw dokonywanych na portalach randkowych, a okoÅo 128 mln AUD padÅo Åupem oszustów wykorzystujÄ cych wiadomoÅci e-mail z ofertami biznesowymi.
Australijczycy czÄÅciej zgÅaszali nielegalne dziaÅania za poÅrednictwem rzÄ dowego serwisu Scamwatch. Na stronie Scamwatch.gov.au zgÅoszono prawie 216 000 przypadków oszustw. ACCC podkreÅliÅa skok o 23% w caÅkowitej wartoÅci strat zgÅoszonych do Scamwatch w 2020 roku w porównaniu do 2019 roku. Komisja przyznaÅa, że w 2020 roku 25% wszystkich raportów o oszustwach wiÄ zaÅo siÄ z utratÄ danych osobowych, w porównaniu z 16% w 2019 roku. Utrata danych osobowych byÅa jeszcze czÄstszÄ przyczynÄ oszustw w przypadku ludnoÅci rdzennej, gdzie byÅo z niÄ zwiÄ zane aż 36% wszystkich zgÅoszeÅ o oszustwach.
Oszustwa coraz trudniejsze do rozpoznania
ACCC zauważyÅa, że rosnÄ ca wartoÅÄ danych osobowych w czasach, gdy transakcje twarzÄ w twarz nie byÅy możliwe, byÅa znaczÄ cym czynnikiem napÄdzajÄ cym aktywnoÅÄ oszustów w 2020 roku. Z kwotÄ 328 mln AUD, oszustwa inwestycyjne byÅy kategoriÄ , która wykazaÅa najwiÄksze straty w raportach ASIC, Scamwatch i banków. Scamwatch odnotowaÅ skok o prawie 63% w liczbie zgÅoszeÅ zwiÄ zanych z różnymi oszustwami inwestycyjnymi. Årednia strata w wyniku oszustw inwestycyjnych wyniosÅa 26 713 AUD.
â Wydaje siÄ, że konsumentom coraz trudniej jest odróżniÄ legalne możliwoÅci inwestycyjne od oszustw. OszuÅci nie polegajÄ już tylko na profesjonalnie wyglÄ dajÄ cych stronach internetowych. Obecnie majÄ możliwoÅÄ kontaktowania siÄ z ludźmi za poÅrednictwem telefonu, aplikacji, mediów spoÅecznoÅciowych i innych Årodków â podkreÅla ACCC.