Australijczycy złożyli 1041 skarg na brokerów w roku finansowym 2021
Australian Financial Complaints Authority (AFCA) opublikowała swój roczny raport dotyczący skarg otrzymanych od australijskich inwestorów w okresie od 1 lipca 2020 roku do 30 czerwca 2021 roku. Organ otrzymał 3888 skarg związanych z usługami inwestycyjnymi i doradczymi, co stanowi 6% wszystkich otrzymanych skarg.
Według danych AFCA, 748 skarg dotyczyło firm sektora finansowego, podczas gdy 572 i 469 skarg dotyczyło odpowiednio brokerów walutowych i brokerów instrumentów pochodnych. Najwięcej skarg składano na działania związane z akcjami, produktami rynku forex i kontraktami CFS (odpowiednio 950, 431 i 417 skarg). AFCA podkreśla, że choć wzrost liczby skarg związanych z kryptowalutami jest zauważalny, to jednak nadal stanowi on niewielki odsetek ogólnej liczby spraw związanych z inwestycjami i usługami doradczymi.
Większość skarg na kryptowaluty dotyczyła utraty środków z powodu transferów od dostawców portfeli do nieregulowanych podmiotów zewnętrznych, dostawców portfeli, którzy nie podawali kosztów konwersji z jednej kryptowaluty na drugą, oraz braku świadomości konsumentów zdezorientowanych co do tego, czy inwestują w kryptowalutę czy w instrument pochodny.
Większość skarg rozwiązano w ciągu 3 miesięcy
Do końca roku finansowego agencja zamknęła już 3465 skarg dotyczących inwestycji i doradztwa. 33% zamkniętych skarg zostało rozwiązanych już na poziomie rejestracji, 27% na poziomie zarządzania sprawą, natomiast tylko 13% skarg wymagało przekazania do dalszego rozstrzygnięcia.
Ponadto AFCA podkreśliła, że połowa skarg została rozwiązana i zamknięta w ciągu 90 dni. Średni czas rozwiązania sprawy wynosił jednak 114 dni. – AFCA obsługuje znaczną liczbę skarg dotyczących inwestycji i doradztwa, które zostały wstrzymane w oczekiwaniu na ustawodawstwo, które ustanowi system rekompensat ostatniej instancji. Wynika to z niewypłacalności firmy sektora finansowego i/lub braku wypłaty odszkodowania zgodnie z ustaleniami AFCA – stwierdziła agencja.