BaFin dąży do lepszej ochrony klientów detalicznych
Regulująca niemiecki rynek finansowy BaFin uznała, że klienci detaliczni w Niemczech powinni być chronieni przed utratą wszystkich swoich aktywów w przypadku bardzo niestabilnych sytuacji rynkowych w odniesieniu do obrotu kontraktami terminowymi. Z tego względu BaFin zamierza ograniczyć marketing, dystrybucję i sprzedaż kontraktów terminowych z dodatkowymi zobowiązaniami płatniczymi.
Klienci detaliczni nie będą już mogli obracać tymi produktami. Kontrakty na różnice kursowe (CFD) z obowiązkiem dokonywania dodatkowych płatności zostały zakazane w 2017 roku. W opinii BaFin klienci detaliczni, którzy handlują produktami finansowymi wiążącymi się z obowiązkiem dokonywania dodatkowych płatności, są narażeni na znaczne ryzyko. W przypadku bardzo zmiennych sytuacji rynkowych produkty te mogą powodować nieograniczone straty.
Jeśli zainwestowany kapitał nie wystarcza na pokrycie strat, inwestorzy muszą wykorzystać swoje pozostałe aktywa. Klienci detaliczni mogą stracić znacznie więcej niż zainwestowany kapitał, a w przeszłości niektórzy inwestorzy byli zmuszeni do dokonywania sześciocyfrowych dopłat.
BaFin chce ograniczyć straty do zainwestowanej kwoty
Po wprowadzeniu zakazu obrotu kontraktami CFD z dodatkowymi zobowiązaniami płatniczymi dla klientów detalicznych, BaFin zauważyła, że firmy coraz częściej wprowadzają do obrotu kontrakty terminowe typu futures z dodatkowymi zobowiązaniami płatniczymi. Ponadto na rynku pojawia się obecnie coraz więcej mini i mikro produktów zbliżonych do kontraktów terminowych typu futures z dodatkowymi zobowiązaniami płatniczymi.
Ze względu na niewielki rozmiar kontraktu i odpowiadający mu niski próg wejścia, produkty te są przeznaczone specjalnie dla klientów detalicznych. Poprzez interwencję produktową BaFin chce zagwarantować, że w przyszłości straty ponoszone przez klientów detalicznych handlujących kontraktami terminowymi będą ograniczone do zainwestowanej kwoty, tak jak w przypadku kontraktów CFD.