Brokerzy z UE zachęcają klientów do rejestracji poza UE
Jak donosi serwis LeapRate, brokerzy z UE, którzy posiadają swoje oddziały poza terenem wspólnoty, wysyłają do swoich klientów oraz partnerów (nie)marketingowe emaile, informujące ich, że według prawa nie mogą oni promować swoich oddziałów w tych krajach, jednak w praktyce klienci i partnerzy mogą sami znaleźć i zarejestrować się w tych podmiotach.
Oczywiście chodzi tutaj o ograniczenia nałożone przez ESMA w ostatnim czasie, a głównie o wysokość dźwigni. Podmioty z poza UE nie mają ograniczeń co do jej wysokości, a klienci nie muszą zostać „klientami profesjonalnymi„, by korzystać z dźwigni wyższej niż 1:30.
Według nowych przepisów MiFID II, klienci z UE mogą zakładać konta u tzw. brokerów „offshore”, jednak Ci brokerzy nie mogą promować swoich usług na terenie Unii. Podobnie brokerzy z UE mogą akceptować europejskich klientów w swoich oddziałach w innych jurysdykcjach, jednak nie mogą ich promować.
Poniżej przykładowy mail rozsyłany do partnerów przez jednego z brokerów:
Drogi partnerze,
******** otrzymał ostatnio wiele zapytań od swoich klientów i partnerów z UE z pytaniem o to, czy mogą oni rejestrować konta i handlować w innych podmiotach grupy ******* – by otrzymać inne warunki handlowe.
******** jest licencjonowany w wielu jurysdykcjach na całym świecie – UE, Japonii, Australii, Południowej Afryce i Brytyjskich Wyspach Dziewiczych.
MiFID II pozwala klientom z UE na rejestrację kont u brokera spoza UE. Klienci mają więc prawo do zdecydowania, czy chcą handlować u brokera nienadzorowanego przez ESMA i niedotkniętego ograniczeniami.
Jednakże, brokerzy spoza UE nie mogą promować się wśród klientów z UE.
******** NIE MOŻE informować i zachęcać do otwierania kont w ******* Ltd (BVI). Klienci muszą samodzielnie skontaktować się z ******* Ltd (BVI) z WŁASNEJ WOLI.
Klienci chcący zapoznać się ze szczegółami na temat innych licencji ******, mogą zrobić to na https://www.********.com/about-********/compare-regulation
Jeśli klient z UE zarejestruje się w innym oddziale ******* Group (z WŁASNEJ WOLI), musi pamiętać o następujących kwestiach:
- Ochrona przed saldem ujemnym nie obowiązuje.
- Klienci nie podlegają funduszowi ochrony inwestorów (ICCL).
- Konto nie jest regulowane przez [europejski regulator]. Jest regulowane przez regulatora z Brytyjskich Wysp Dziewiczych (BVIFSC).
- Financial Services and Pensions Ombudsman (FSPO) nie jest odpowiednią organizacją do składania zażaleń. Skargi powinny być kierowane do BVIFSC.
Klient będzie zobowiązany do podpisania dokumentu potwierdzającego zapoznanie się z tymi informacjami.
Pozdrowienia,
**********