Brytyjski rzecznik ds. usług finansowych wskazuje na rosnącą liczbę oszustw
Brytyjski rzecznik ds. usług finansowych opublikował coroczne dane dotyczące skarg za rok finansowy 2021/22 (od kwietnia 2021 do marca 2022) z uwzględnieniem najczęstszych problemów zgłaszanych przez konsumentów.
Opublikowane dane dotyczące skarg pokazują, że skargi dotyczące „autoryzowanych” oszustw wzrosły o około jedną piątą w ostatnim roku finansowym – wpłynęło prawie 9370 skarg w porównaniu z 7770 w roku 2020/21. Rzecznik ds. usług finansowych rozstrzyga około trzech czwartych skarg dotyczących „autoryzowanych” oszustw na korzyść konsumentów.
Na czele zgłaszanych tematów znalazły się problemy z administracją i obsługą klienta. Do rzecznika ds. usług finansowych wpłynęło ponad 35 000 skarg na przedsiębiorstwa finansowe, w tym prawie 25 000 w sektorze bankowości i kredytów.
Analiza opublikowanych danych wskazuje na następujące tendencje:
- Rzecznik otrzymał ponad 35 000 skarg dotyczących obsługi klienta lub administracji w zakresie wszystkich produktów finansowych. Przykłady obejmują brak dbałości o szczegóły oraz wysyłanie danych osobowych na niewłaściwy adres.
- Produktem, którego dotyczyło najwięcej skarg były rachunki bieżące, w przypadku których do rzecznika wpłynęło prawie 25 000 nowych spraw. Wraz ze wzrostem liczby spraw dotyczących „autoryzowanych” oszustw, w latach 2021/22 nadal odnotowywano wysoką liczbę spraw dotyczących oszustw i wyłudzeń – w sumie ponad 17 500 nowych skarg. Rzecznik zauważył nowe trendy w oszustwach z udziałem mediów społecznościowych i oszustwach związanych z fałszywymi inwestycjami.
- Covid-19 i kryzys związany z kosztami utrzymania nadal wpływają na życie finansowe obywateli. W sumie rzecznik otrzymał w ubiegłym roku 57 000 skarg związanych ze wszystkimi rodzajami pożyczek. Rzecznik odnotował na przykład wzrost liczby skarg dotyczących kredytów hipotecznych, w tym od osób znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. W niektórych przypadkach zaobserwowano, że do pożyczek stosuje się oprocentowanie w wysokości ponad 35%.
Ogólnie, w głównych obszarach produktów finansowych, rzecznik otrzymał:
- 108 065 nowych skarg dotyczących bankowości i kredytów
- 33 127 skarg w sprawie ubezpieczeń
- 16 276 skarg w sprawie inwestycji i emerytur
- 5369 skarg w sprawie ubezpieczenia ochrony płatności