Brytyjski urząd reklamowy zaskarża reklamy szkoleniowców Forex
Brytyjski urząd reklamowy Advertising Standards Authority (ASA) ogłosił, że podtrzymuje swoją skargę na reklamę firmy Trendsignal, która zajmuje się edukacją inwestorów na rynkach finansowych. Regulator zakwestionował pojawiający się w niej zwrot, jako iż korzystając ze szkolenia firmy można „nauczyć się, jak uzyskiwać stałe zyski z handlu”.
Reklama zawarta była w mailingu firmy Trendsignal z 15 maja 2018 roku. E-mail rozpoczynał się od takiego wstępu:
3 198 £ zysku w ciągu pierwszych 2 tygodni – Dowiedz się, jak uzyskać stałe zyski z handlu.
Poniżej znajdowały się referencje Grahama B., tradera Trendsignal:
Dzięki prostej strategii i stosowaniu rozsądnego zarządzania ryzykiem, którego mnie uczono, jestem prawie 3000 pipsów w górę po zaledwie 3 miesiącach handlu na żywo. Wszystko to za mniej niż godzinę wysiłku dziennie. Każdy, kto potrafi postępować zgodnie z kilkoma dobrze określonymi regułami z należytą starannością i cierpliwością, może to osiągnąć.
Całkiem solidna linia obrony
W odpowiedzi na zarzuty Trendsignal dostarczyło specjalną tabelę wyników handlowych. Zawierała ona sumę punktów zdobytych w ciągu roku ze wszystkich transakcji spełniających reguły strategii, w tym wszystkie transakcje wygrywające i przegrywające z ostatnich pięciu lat. Dołączono do tego również wykres, który pokrywał się z tymi informacjami. Wyniki te wskazywać mają na stałe zyski i spójny charakter działania strategii, która została poddana rygorystycznym testom i była uważnie analizowana.
Firma powiedziała, że każdy, kto przestrzega zasad, powinien być w stanie zyskać na wykorzystaniu modelu, ale przy jakimkolwiek złamaniu zasad ich wyniki będą inne. Stwierdziła również, że skoro nie działają jako broker, a ich klienci nie zawierają przez nich transakcji, to nie są w stanie ocenić transakcji każdego klienta. Zamiast tego mogą jednak przedstawić referencje potwierdzające pozytywne doświadczenia klientów. Przedstawili również wyniki swojej dorocznej ankiety z 2017 roku, które jak twierdzą, udowadniają, że bardzo duża liczba klientów nadal korzysta i poleciłaby Trendsignal innym.
Regulator bezbłędny
ASA podtrzymała jednak swoją skargę, stwierdzając, że konsumenci będą prawdopodobnie wnioskować z twierdzeń zawartych w reklamie, że na pewno będą w stanie osiągnąć te wyniki przy użyciu strategii Trendsignal i dzięki niej na pewno osiągną stały zysk. Urząd rozumie stanowisko firmy mówiące, że ich roczne wyniki handlowe z ostatnich pięciu lat wykazywały stały zysk. Jednak według ASA, nie potwierdza to tego, że klienci będą mogli osiągać stałe zyski przy stosowaniu się do tej strategii w przyszłości. Tak więc, wobec braku wystarczających dowodów na to, że klienci osiągnęliby stałe zyski dzięki zastosowaniu strategii Trendsignal, regulator stwierdził, że linia obrony nie jest wystarczająca, a sama reklama wprowadza w błąd. Okazało się również, że reklama narusza zasady Committees of Advertising Practice (CAP). Wobec tego firma nie może używać tej reklamy w jej obecnej formie.
Nie jest to pierwszy przypadek, w którym ASA podtrzymuje skargę na dostawcę usług finansowych. Na przykład w czerwcu ubiegłego roku instytucja wykluczyła program Learn to Trade Ltd, stwierdzając, że informacje zawarte w jednej z reklam seminarium na temat rynku Forex były mylące, nieuzasadnione i wyolbrzymione.