CySEC: brokerzy zarabiają na braku aktywności klientów
Cypryjska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd poinformowała o dokonaniu przeglądu okoliczności, jakie Cypryjskie Firmy Inwestycyjne (CIF) biorą pod uwagę przy naliczaniu opłat za brak aktywności na rachunkach klientów. Dane zgromadzone przez regulatora wykazały, że niemal wszystkie spółki CIF, które naliczają takie opłaty, określają warunki, w jakich uznają konto za nieaktywne.
Część firm jednak nie wskazała w umowach kiedy konto uznane jest za nieaktywne i jakie wiążą się z tym opłaty. Spółki, które zawarły taki zapis, często nie określały dokładnie co uznaje się za brak aktywności na koncie. Analiza CySEC wykazała również, że nieliczne spółki CIF naliczały bardzo wysokie opłaty za brak aktywności, które przekraczały 100 EUR miesięcznie. Co więcej, w tym przypadkach spółki nie podawały nawet przyczyn naliczania tak wysokich kosztów.
CySEC wzięła pod uwagę sześciomiesięczny okres od lipca do listopada 2019 roku. W przypadku niektórych brokerów zyski z tytułu opłat za nieaktywność wyniosły nawet od 1 mln do 1,4 mln EUR. Ponadto dla wielu firm kwota uzyskana z opłat za brak aktywności stanowiła istotną część przychodów w ciągu badanych sześciu miesięcy (18% – 31%).
Wezwanie do zmian
Regulator wezwał wszystkie spółki CIF do rozważenia wskazanych problemów i dokonanie ewentualnych zmian w politykach i umowach zawieranych z klientami. CySEC przypomniała również, że jeśli spółka zauważy jakiekolwiek niezgodności z obowiązującymi wymaganiami, jest zobowiązana do natychmiastowego podjęcia działań zmierzających do usunięcia problemów.