CySEC ostrzega przed „finfluencerami” i „grywalizacją” tradingu
Cypryjska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (CySEC) rozpoczęła we wtorek kampanię skoncentrowaną na ochronie inwestorów przed coraz większą plagą oszustw. Celem kampanii jest ostrzeżenie inwestorów przed podejmowaniem decyzji inwestycyjnych w oparciu o presję emocjonalną i społeczną oraz zwrócenie uwagi na konieczność zachowania zdrowego rozsądku i znajomości rynku.
Regulator podkreślił, że kampania jest odpowiedzią na promowanie skomplikowanych i ryzykownych produktów inwestycyjnych w mediach społecznościowych. Szczególną uwagę CySEC zwrócił na coraz większą liczbę promocji produktów kryptowalutowych przez celebrytów.
– CySEC wyraża zaniepokojenie rosnącym udziałem młodszych niedoświadczonych inwestorów oraz rosnącą liczbą materiałów w mediach społecznościowych i platformach internetowych promujących złożone produkty, które nie zawsze są tym, czym się wydają – powiedział przewodniczący CySEC George Theocharides.
Rośnie popularność grywalizacji inwestycyjnej
Regulator zwrócił także uwagę, że inwestorzy często nie są świadomi szczegółów tych ryzykownych produktów inwestycyjnych. Według Theocharidesa, szczególnie niepokojące jest to, że poziom umiejętności finansowych wciąż spada, co zwiększa ryzyko, że młodzi ludzie nie będą w pełni rozumieć ryzyka, jakie może nieść ze sobą handel takimi produktami.
Ponadto CySEC wyraził obawy dotyczące „grywalizacji” inwestycji detalicznych. W ten sposób cypryjski regulator jest kolejnym organem nadzorującym rynek finansowy, który zasygnalizował problem, na który wcześniej zwróciło uwagę kilku innych regulatorów. Niektórzy nawet zapowiedzieli, że rozważają ukrócenie stosowania grywalizacji inwestycyjnej. CySEC nie sprecyzował jednak, czy chce podjąć jakiekolwiek działania przeciwko takim praktykom.