Deutsche Bank może zarobić 1 mld USD na inwestycji w firmę żeglugową
Mark Spehn nie mógÅ‚ dołączyć do miliardera Idana Ofera na przyjÄ™ciu z okazji pierwszej oferty publicznej spółki Zim Integrated Shipping Services Ltd., które odbyÅ‚o siÄ™ 8 czerwca. 35-letni trader Deutsche Bank miaÅ‚ jednak wiele powodów do Å›wiÄ™towania zza swojego biurka w Londynie – pisze Bloomberg.
Ryzykowna inwestycja Spehna w izraelską firmę żeglugową sprawiła, że niemiecki bank jest na dobrej drodze do osiągnięcia jednego z największych sukcesów od czasu transakcji na amerykańskich papierach wartościowych o podwyższonym ryzyku ponad dziesięć lat temu. Dzięki temu, że jedenasty co do wielkości przewoźnik kontenerowy na świecie płynie teraz na fali rekordowo wysokich stawek transportowych, potencjalny zysk Deutsche Bank może wynieść nawet 1 mld USD.
Począwszy od 2016 roku, trader zajmujący się zagrożonymi długami zainwestował blisko 100 mln USD w obligacje i kredyty bankowe firmy Zim, które sprzedawano z dużą zniżką. Kupił również udziały w firmie za kilka milionów USD w okresie niskich stawek transportowych. Te inwestycje mogą teraz dać Deutsche Bankowi sukces wynoszący około 25% wartości zysku z bankowości inwestycyjnej za cały 2020 rok.
Spehn zaczął budować pozycję w firmie Zim krótko po tym, jak dołączył do banku z SC Lowy. Izraelska firma żeglugowa wyszła z burzliwej restrukturyzacji zadłużenia w 2014 roku. Restrukturyzacja zmniejszyła jej dług i zmniejszyła udziały głównego akcjonariusza – izraelskiego potentata Ofera – ale pozostawiła ją w warunkach niskich stawek za transport morski.
Wzrost stawek przewozowych wpłynął na sytuację firmy
Działania wdrożone przez zarząd Zim w ciągu ostatnich kilku lat przyczyniły się do poprawy sytuacji firmy, jednak dopiero wzrost stawek przewozowych odwrócił jej losy. Stawki za przewóz kontenerów zaczęły gwałtownie rosnąć w drugiej połowie ubiegłego roku w związku z większym popytem w Europie i Stanach Zjednoczonych oraz wprowadzeniem bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji dwutlenku węgla.
Gwałtowny wzrost popytu spowodował powstanie wąskich gardeł w łańcuchu dostaw i doprowadził stawki do rekordowych poziomów. Indeks Shanghai Containerized Freight Index, który monitoruje stawki przewozowe na niektórych z najbardziej ruchliwych tras morskich z chińskiego portu, wzrósł o 265% w ciągu ostatniego roku.
Firma Zim, która weszła na giełdę w styczniu, potroiła swoją wartość i ogłosiła, że w 2021 roku wypłaci nadzwyczajną dywidendę. Analitycy firmy Jefferies oczekują, że spółka wygeneruje w tym roku większe przepływy pieniężne i jeszcze bardziej poprawi swój bilans.
Deutsche Bank rozpoczął spieniężanie akcji: zgodnie ze sprawozdaniami 4 czerwca sprzedał udziały o wartości około 90 mln USD, pozostawiając sobie pozycje warte około 645 mln USD. Część zysków banku została już zrealizowana, ponieważ posiadany przez niego dług został wykupiony po wartości nominalnej. To sprawia, że transakcja obejmująca Zim jest jedną z najbardziej dochodowych dla banku od czasu, gdy Greg Lippmann przeprowadził transakcję na amerykańskich papierach wartościowych typu subprime i zarobił prawie 2 mld USD.