ESMA publikuje raport za 2017 rok – agresywny marketing w sprzedaży CFD i Opcji Binarnych
Główny europejski regulator The European Securities and Markets Authority (ESMA) odpowiedzialny za nową unijną dyrektywę MIFID II opublikował raport za 2017 roku dotyczący pracy i efektów działań organu.
Przede wszystkim w swoim sprawozdaniu ESMA podkreślił szybki wzrost sprzedaży kontraktów różnicowych (CFD) i opcji binarnych inwestorom detalicznym w całej Unii Europejskiej. Szczególnie w tym wypadku zaobserwowano stosowanie tzw. ”agresywnego marketingu”. Oprócz tego, część państwowych regulatorów wskazała, że od 74% do 89% klientów handlujących kontraktami CFD i binarnymi traci kapitał.
W całym 2017 roku regulator otrzymał ponad 400 skarg na potencjalne naruszenia przepisów unijnych przez krajowe organy ochrony konkurencji (NCA). Skargi w dużej mierze opierały się na braku nadzoru ze strony NCA w zakresie nadzorowania firm inwestycyjnych. Wzrost liczby oszustw rośnie w ostatnich latach i pozostaje kluczowym celem nie tylko organów regulacyjnych w UE, ale wszystkich organów nadzorczych na całym świecie.
W celu przeciwdziałaniu temu procederowi ESMA utworzyła specjalną grupę złożoną z głównych krajów NCA i Cypryjskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (CySEC). Praca grupy polega na wdrożeniu zmian w nadzorze nad cypryjskimi firmami inwestycyjnymi. Wyspiarski regulator nałożył również sankcje o łącznej wartości ponad 3 mln EUR na tamtejsze firmy, a 3 z nich wycofały się z rynku.
W 2017 roku ESMA podjęła również działania w zakresie egzekwowania prawa. Głównym celem było przedsiębiorstwo Moody’s Investor Service Limited i Moody’s Deutschland GmbH, które zostało ukarane grzywną w wysokości 1,24 mln EUR za nieujawnienie metodologii użytej do obliczenia swoich ratingów.
Rozporządzenie MiFID II zostało stworzone w celu zapewnienia inwestorom detalicznym dodatkowej ochrony na rynkach. Jednym z głównych zadań ESMA było przygotowanie brokerów do wdrożenia pakietu MiFID/MiFIR, które weszły w życie na początku bieżącego roku. Organ nadzorczy opublikował w tym celu wytyczne, pytania i odpowiedzi oraz artykuły opiniodawcze, a także wspomagał pracę z właściwymi organami krajowymi.