ESMA publikuje wytyczne w zakresie „reverse solicitation”
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) odniósł się do kwestii związanych z kilkoma wątpliwymi operacjami przedsiębiorstw dotyczącymi reverse solicitation.
Organ regulacyjny wspomniał, że usługi świadczone przez firmę z państwa trzeciego na rzecz klientów w UE „nie powinny być uznawane za usługi świadczone wyłącznie z własnej inicjatywy klienta”.
Zgodnie z oficjalnym komunikatem, ESMA ostrzega, że inwestorzy mogą stracić ochronę w ramach przepisów UE, jeśli będą korzystali z usług podmiotu, który świadczy usługi bez licencji uzyskanej na podstawie przepisów UE i krajów członkowskich. Komunikat ESMA pojawił się po zakończeniu okresu przejściowego związanego z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. ESMA wspomniała, że niektóre firmy próbują znaleźć sposób na obejście wymogów MiFID II poprzez zmianę ogólnych warunków świadczenia usług.
Regulator przypomniał, że jeżeli podmiot z kraju spoza UE zabiega o klientów lub potencjalnych klientów w Unii albo promuje lub reklamuje usługi inwestycyjne lub działalność inwestycyjną wraz z usługami dodatkowymi w Unii, nie należy jej uznawać za usługę świadczoną wyłącznie z własnej inicjatywy klienta. Jest tak niezależnie od wszelkich klauzul umownych lub zastrzeżeń, które mają na celu stwierdzenie, na przykład, że podmiot spoza UE będzie traktowany jako odpowiadający na wyłączną inicjatywę klienta.
Spółki próbują omijać wymogi ESMA
Brexit wywarł ogromny wpływ na firmy z branży finansowej w całej Europie i Wielkiej Brytanii. Wielu brokerów nadal próbuje znaleźć rozwiązania problemów regulacyjnych spowodowanych tym wydarzeniem. W 2020 roku ESMA zaproponowała zmiany w systemach sprawozdawczości w ramach MiFIR. Europejski regulator zajął się także niedawnymi problemami, aby wyjaśnić wątpliwości dotyczące zasad „reverse solicitation”. Jedną z praktyk omijającą regulacje MiFID II jest bowiem włączenie do warunków świadczenia usług zgody na to, że każda transakcja jest zawierana wyłącznie z inicjatywy klienta.