menu

Strona Główna > Newsy > Evergrande to tylko wierzchołek góry lodowej chińskiego zadłużenia

Evergrande to tylko wierzchołek góry lodowej chińskiego zadłużenia


Chiny mają ogromne zadłużenie korporacyjne. Według badań opublikowanych w tym miesiącu przez S&P Global Ratings, dług ten wynosi 27 bln USD i jest o 159% wyższy niż na świecie i prawie dwukrotnie większy niż w USA.

– Rozwój Chin byÅ‚ w dużej mierze napÄ™dzany przez dwa czynniki Jednym z nich jest kredyt, a drugim wÄ™giel – mówi Eunice Tan, jedna z głównych autorek raportu i szefowa dziaÅ‚u badaÅ„ kredytowych S&P Global Ratings w regionie Azji i Pacyfiku.

Dwutorowe działania chińskich władz

Pekin chce teraz okieÅ‚znać oba te czynniki gospodarcze – kredytowe i wÄ™glowe – zachowujÄ…c stabilność i kontrolÄ™ oraz kontynuujÄ…c realizacjÄ™ celów wzrostu PKB. Pekin opublikowaÅ‚ ramy polityki, które nakreÅ›lajÄ… drogÄ™ do osiÄ…gniÄ™cia szczytowego poziomu emisji dwutlenku wÄ™gla do roku 2030, a bank centralny stara siÄ™ opanować zadÅ‚użenie w sektorze nieruchomoÅ›ci i uchronić banki przed ekspozycjÄ… na deweloperów z problemami.

Ostatnio w centrum uwagi znalazł się zadłużony chiński deweloper Evergrande, jednak nieruchomości nie są jedyną bardzo zadłużoną branżą w tym kraju. Evergrande udało się do tej pory uniknąć jednego z największych przypadków niewypłacalności w historii, ale z podobnymi problemami boryka się wiele chińskich firm.

W swoim raporcie S&P Global Ratings przebadało ponad 25 000 firm, z których ponad 5700 miało siedzibę w Chinach. Analizując dane finansowe chińskich spółek stwierdzono, że najbardziej zadłużone były firmy z branży budowlanej i inżynieryjnej, gdzie 91% z nich wykazywało wysoki poziom zadłużenia. Według wskaźników S&P, firma jest uważana za wykazującą wysoki poziom zadłużenia, jeśli jej wolne przepływy pieniężne wynoszą mniej niż 12% całkowitego zadłużenia.

Duże zadłużenie branży transportowej

Po budownictwie i branży technicznej, drugim najbardziej zadłużonym sektorem jest transport. Tan wyjaśniła, że sektor ten obejmuje zarówno infrastrukturę transportową, jak i dostawców usług transportowych. Regionalni urzędnicy państwowi od dawna finansują inwestycje infrastrukturalne w celu pobudzenia wzrostu PKB za pomocą tak zwanych lokalnych samorządowych spółek finansowych (LGFV), które mogą ukrywać zadłużenie poza księgami rachunkowymi.

Niemniej jednak, znaczne ograniczenie poziomu długu korporacyjnego w Chinach wymagałoby fundamentalnego przeformułowania modelu gospodarczego tego kraju. Przez dziesięciolecia wzrost zadłużenia napędzał wzrost gospodarczy, a oba te czynniki stały się ze sobą tak powiązane, że trudno jest obniżyć poziom zadłużenia bez uszczerbku dla wzrostu. Pekin podejmuje kroki w celu zmniejszenia zadłużenia, jednak kluczowym pytaniem pozostaje to, które zostało postawione w tytule raportu S&P: Czy Chiny mogą uciec z pułapki zadłużenia korporacyjnego?

Autor: Mariusz Przepiórka

JesteÅ› traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Najnowsze wiadomości:

mezczyzna kobieta ai

Małżeństwo przez 7 lat udawało doświadczonych inwestorów. Oszukali znajomych na 3.9 mln dolarów

Małżeństwo z Nowej Zelandii przyznało się do udziału w oszustwie, w którym od 2014 roku ...
xtb logo

XTB wypłaci rekompensaty ofiarom cyberprzestępstw. Nowe standardy ochrony inwestorów

Platforma XTB wprowadza bezprecedensową politykę ochrony klientów dotkniętych atakami cyberprzestępców. Broker ogłosił, że pokryje w ...
trustee plus

Portfel kryptowalutowy Trustee Plus dynamicznie zyskuje na popularności wśród polskich użytkowników w 2025 roku

Od poczÄ…tku 2025 roku Trustee Plus konsekwentnie umacnia swojÄ… pozycjÄ™ na polskim rynku. Aplikacja regularnie ...
wykres ai

Inflacja w USA znów przyspiesza. Jednym z powodów mogą być cła Trumpa

Dane inflacyjne za czerwiec mogą ostudzić nadzieje inwestorów na szybkie obniżki stóp procentowych w Stanach ...
Przewiń na górę