menu

Strona Główna > Newsy > Evergrande to tylko wierzchołek góry lodowej chińskiego zadłużenia

Evergrande to tylko wierzchołek góry lodowej chińskiego zadłużenia


Chiny mają ogromne zadłużenie korporacyjne. Według badań opublikowanych w tym miesiącu przez S&P Global Ratings, dług ten wynosi 27 bln USD i jest o 159% wyższy niż na świecie i prawie dwukrotnie większy niż w USA.

– Rozwój Chin byÅ‚ w dużej mierze napÄ™dzany przez dwa czynniki Jednym z nich jest kredyt, a drugim wÄ™giel – mówi Eunice Tan, jedna z głównych autorek raportu i szefowa dziaÅ‚u badaÅ„ kredytowych S&P Global Ratings w regionie Azji i Pacyfiku.

Dwutorowe działania chińskich władz

Pekin chce teraz okieÅ‚znać oba te czynniki gospodarcze – kredytowe i wÄ™glowe – zachowujÄ…c stabilność i kontrolÄ™ oraz kontynuujÄ…c realizacjÄ™ celów wzrostu PKB. Pekin opublikowaÅ‚ ramy polityki, które nakreÅ›lajÄ… drogÄ™ do osiÄ…gniÄ™cia szczytowego poziomu emisji dwutlenku wÄ™gla do roku 2030, a bank centralny stara siÄ™ opanować zadÅ‚użenie w sektorze nieruchomoÅ›ci i uchronić banki przed ekspozycjÄ… na deweloperów z problemami.

Ostatnio w centrum uwagi znalazł się zadłużony chiński deweloper Evergrande, jednak nieruchomości nie są jedyną bardzo zadłużoną branżą w tym kraju. Evergrande udało się do tej pory uniknąć jednego z największych przypadków niewypłacalności w historii, ale z podobnymi problemami boryka się wiele chińskich firm.

W swoim raporcie S&P Global Ratings przebadało ponad 25 000 firm, z których ponad 5700 miało siedzibę w Chinach. Analizując dane finansowe chińskich spółek stwierdzono, że najbardziej zadłużone były firmy z branży budowlanej i inżynieryjnej, gdzie 91% z nich wykazywało wysoki poziom zadłużenia. Według wskaźników S&P, firma jest uważana za wykazującą wysoki poziom zadłużenia, jeśli jej wolne przepływy pieniężne wynoszą mniej niż 12% całkowitego zadłużenia.

Duże zadłużenie branży transportowej

Po budownictwie i branży technicznej, drugim najbardziej zadłużonym sektorem jest transport. Tan wyjaśniła, że sektor ten obejmuje zarówno infrastrukturę transportową, jak i dostawców usług transportowych. Regionalni urzędnicy państwowi od dawna finansują inwestycje infrastrukturalne w celu pobudzenia wzrostu PKB za pomocą tak zwanych lokalnych samorządowych spółek finansowych (LGFV), które mogą ukrywać zadłużenie poza księgami rachunkowymi.

Niemniej jednak, znaczne ograniczenie poziomu długu korporacyjnego w Chinach wymagałoby fundamentalnego przeformułowania modelu gospodarczego tego kraju. Przez dziesięciolecia wzrost zadłużenia napędzał wzrost gospodarczy, a oba te czynniki stały się ze sobą tak powiązane, że trudno jest obniżyć poziom zadłużenia bez uszczerbku dla wzrostu. Pekin podejmuje kroki w celu zmniejszenia zadłużenia, jednak kluczowym pytaniem pozostaje to, które zostało postawione w tytule raportu S&P: Czy Chiny mogą uciec z pułapki zadłużenia korporacyjnego?

Autor: Mariusz Przepiórka

JesteÅ› traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Najnowsze wiadomości:

budynek fed ai

Doradca Donalda Trumpa nowym członkiem Fed. Rośnie niepokój o niezależność banku centralnego.

Ekonomiczny doradca Donalda Trumpa - Stephen Miran, został nowym członkiem Fed. Jego nominacja ponownie budzi ...
donald trump

Według Trumpa inflacji nie ma. Amerykanie twierdzą inaczej.

Ostatni spadek inflacji PPI zachęcił Donalda Trumpa do kolejnych ataków na Fed. Zdaniem prezydenta “inflacji ...
kraken ai

GieÅ‚da Kraken wchodzi w Å›wiat prop tradingu. Klienci bÄ™dÄ… mogli handlować „bez ryzykowania wÅ‚asnych Å›rodków”

Jedna z największych platform krypto - Kraken, ogłosiła przejęcie firmy Breakout, działającej w modelu internetowego ...
wykresy gielda ai

Na giełdach zadebiutowała kolejna kryptowaluta związana z Donaldem Trumpem

Na giełdach kryptowalut, włączając w to gigantów takich, jak Binance, Coinbase i Bybit, wystartowało publiczne ...
Przewiń na górę