menu

Strona Główna > Newsy > Evergrande to tylko wierzchołek góry lodowej chińskiego zadłużenia

Evergrande to tylko wierzchołek góry lodowej chińskiego zadłużenia


Chiny mają ogromne zadłużenie korporacyjne. Według badań opublikowanych w tym miesiącu przez S&P Global Ratings, dług ten wynosi 27 bln USD i jest o 159% wyższy niż na świecie i prawie dwukrotnie większy niż w USA.

– Rozwój Chin byÅ‚ w dużej mierze napÄ™dzany przez dwa czynniki Jednym z nich jest kredyt, a drugim wÄ™giel – mówi Eunice Tan, jedna z głównych autorek raportu i szefowa dziaÅ‚u badaÅ„ kredytowych S&P Global Ratings w regionie Azji i Pacyfiku.

Dwutorowe działania chińskich władz

Pekin chce teraz okieÅ‚znać oba te czynniki gospodarcze – kredytowe i wÄ™glowe – zachowujÄ…c stabilność i kontrolÄ™ oraz kontynuujÄ…c realizacjÄ™ celów wzrostu PKB. Pekin opublikowaÅ‚ ramy polityki, które nakreÅ›lajÄ… drogÄ™ do osiÄ…gniÄ™cia szczytowego poziomu emisji dwutlenku wÄ™gla do roku 2030, a bank centralny stara siÄ™ opanować zadÅ‚użenie w sektorze nieruchomoÅ›ci i uchronić banki przed ekspozycjÄ… na deweloperów z problemami.

Ostatnio w centrum uwagi znalazł się zadłużony chiński deweloper Evergrande, jednak nieruchomości nie są jedyną bardzo zadłużoną branżą w tym kraju. Evergrande udało się do tej pory uniknąć jednego z największych przypadków niewypłacalności w historii, ale z podobnymi problemami boryka się wiele chińskich firm.

W swoim raporcie S&P Global Ratings przebadało ponad 25 000 firm, z których ponad 5700 miało siedzibę w Chinach. Analizując dane finansowe chińskich spółek stwierdzono, że najbardziej zadłużone były firmy z branży budowlanej i inżynieryjnej, gdzie 91% z nich wykazywało wysoki poziom zadłużenia. Według wskaźników S&P, firma jest uważana za wykazującą wysoki poziom zadłużenia, jeśli jej wolne przepływy pieniężne wynoszą mniej niż 12% całkowitego zadłużenia.

Duże zadłużenie branży transportowej

Po budownictwie i branży technicznej, drugim najbardziej zadłużonym sektorem jest transport. Tan wyjaśniła, że sektor ten obejmuje zarówno infrastrukturę transportową, jak i dostawców usług transportowych. Regionalni urzędnicy państwowi od dawna finansują inwestycje infrastrukturalne w celu pobudzenia wzrostu PKB za pomocą tak zwanych lokalnych samorządowych spółek finansowych (LGFV), które mogą ukrywać zadłużenie poza księgami rachunkowymi.

Niemniej jednak, znaczne ograniczenie poziomu długu korporacyjnego w Chinach wymagałoby fundamentalnego przeformułowania modelu gospodarczego tego kraju. Przez dziesięciolecia wzrost zadłużenia napędzał wzrost gospodarczy, a oba te czynniki stały się ze sobą tak powiązane, że trudno jest obniżyć poziom zadłużenia bez uszczerbku dla wzrostu. Pekin podejmuje kroki w celu zmniejszenia zadłużenia, jednak kluczowym pytaniem pozostaje to, które zostało postawione w tytule raportu S&P: Czy Chiny mogą uciec z pułapki zadłużenia korporacyjnego?

Autor: Mariusz Przepiórka

JesteÅ› traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Reklama:
akcje w xtb

Najnowsze wiadomości:

Inwestorzy detaliczni opuszczajÄ… rynek akcji

Michael Burry przyznaje się do błędu

Znany amerykański inwestor Michael Burry, który przewidział kryzys finansowy w 2008 roku, wycofał swoje oświadczenie, ...
Czytaj dalej
esma zawiesza obowiÄ…zek raportowania o wykonaniu

ESMA rozważa większą ochronę inwestorów korzystających z copy tradingu

Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), regulator rynków finansowych w Unii Europejskiej, opublikował ...
Czytaj dalej
Nalot francuskich władz na banki – kolejna afera podatkowa

Nalot francuskich władz na banki – kolejna afera podatkowa

Francuskie władze dokonały we wtorek nalotu na pięć banków w ramach śledztwa w sprawie podejrzeń ...
Czytaj dalej
budynek komisji nadzoru finansowego na pięknej w warszawie

Prosper Capital kwestionuje karę nałożoną przez KNF

Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała o nałożeniu 1,2 mln zł kary na firmę Prosper Capital DM ...
Czytaj dalej
Przewiń na górę