Facebook (FB) ogłasza zmianę nazwy na „Meta” (MVRS)
Facebook Inc zmienia nazwę na Meta, nawiązując do alternatywnej rzeczywistości Metaverse (metawersum), która ma stać się głównym kierunkiem rozwoju spółki.
Od 1 grudnia oznaczenie Facebooka na nowojorskiej giełdzie zmieni się z FB na MVRS. Jest to tylko niewielki element zmian, wprowadzanych przez firmę Marka Zuckerberga.
Połączenie ewoluuje i my też. Metaverse to kolejna ewolucja więzi społecznych. Wizją naszej firmy jest powołanie metaversu do życia, dlatego zmieniamy nazwę, aby odzwierciedlić nasze zaangażowanie w tę przyszłość. – czytamy na nowej stronie spółki.
Do ogłoszenia rebrandingu doszło podczas wirtualnej konferencji Facebook Connect. Mark Zuckerberg wystąpił na niej mówiąc:
Aby odzwierciedlić to, kim jesteśmy i co mamy nadzieję zbudować, z dumą ogłaszam, że od dzisiaj nasza firma to Meta. Od teraz będziemy po pierwsze metawersum, a nie Facebookiem.
Kiedy Facebook ogłosił rebranding, wiele osób zwracało uwagę, że może to być połączone z licznymi wizerunkowymi katastrofami firmy. Jack Dorsey, założyciel Twittera, kpił wówczas z rywala, sugerując że nową nazwą spółki powinno być Central Intelligence Corporation. Wygląda jednak na to, że firma Zuckerberga nie planuje odbudowy wizerunku, a jego całkowitą zmianę.
Czym jest metavers?
Metaverse lub metawersum to przestrzeń, która wykorzystuje rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość. Z ich pomocą możliwa jest budowa cyfrowych miejsc, w którym będziemy mogli spotykać innych ludzi i wykonywać aktywności będące do tej pory wyłączną domeną realnego świata. Dostęp do rozszerzonej rzeczywistości zapewni m.in. platforma Horizon. Udostępni ona wirtualne przestrzenie, w których będzie można przebywać, korzystając z gogli VR Oculus Quest. Facebook przejął ich producenta w 2014 roku, płacąc 2 mld dolarów.
Gry, sport i biznes
Firma Marka Zuckerberga ma zamiar rozwijać metaverse wychodząc daleko poza gry komputerowe, które są zazwyczaj pierwszym skojarzeniem z wirtualną rzeczywistością. Będzie to jednak wciąż ważny obszar i Meta poszerza bibliotekę tytułów dostępnych poprzez Oculus. Już w krótce znajdzie się tam GTA: San Andreas, pozwalając na nowy wymiar wejścia do świata kultowej gry.
Wirtualna rzeczywistość znajdzie zastosowanie w sporcie. Nie chodzi tu wyłącznie o programy do indywidualnych ćwiczeń, ale także gry zespołowe, w których będzie można łączyć się ze znajomymi. Metaverse może zmienić także spotkania biznesowe, do których będą służyć m.in. zmodyfikowane wersje platform Slack i Dropbox.
Ważnym elementem działalności Meta będzie rozwijanie połączeń z nową przestrzenią. Bramą do tego świata będą kolejne wersje gogli VR. Spółka nawiązała także współpracę z firmą Ray-Ban, której owocem są pierwsze inteligentne okulary, zaprezentowane w zeszłym miesiącu.