menu

FCA odkryło niewłaściwie praktyki wśród brokerów CFD


Brytyjski regulator Financial Conduct Authority (FCA) przesłał wczoraj list do wszystkich brokerów CFD dla klientów detalicznych, w związku z obawą o złe praktyki stosowane przez firmy w tym segmencie rynku.

Problem całego segmentu?

FCA opublikowało niedawno przegląd tego sektora – oceniono w sumie 19 firm które dostarczają kontrakty CFD poprzez partnerów IB oraz 15 firm które dystrybuują je bezpośrednio do klientów detalicznych. Regulator zauważył, że większość klientów (76%) którzy zakupili produkty CFD straciło pieniądze w okresie podlegającym przeglądowi (lipiec 2015-czerwiec 2016).

W związku z wynikami badania, FCA doszło do wniosku, że większość dostawców CFD ma niewłaściwie sprecyzowanego klienta docelowego. Wielu dystrybutorów polegało na dość ogólnych opisach inwestorów dotyczących ich umiejętności, takich jak ”doświadczony”, ”zaawansowany” i ”wykształcony finansowo”, bez definiowania jak te terminy przekładają się na praktykę. Większość firm nie była w stanie odpowiednio wyjaśnić w jaki sposób charakter i poziom ryzyka danego produktu CFD były dostosowywane do klienta.

Pojawił się również problem z udzielaniem informacji przez dostawców w takich obszarach jak: dokładna charakterystyka produktu, ryzyko z nim związane, konkretny rynek docelowy oraz choćby to, czy informacje które są przekazywane klientom są dla nich faktycznie zrozumiałe. Zdaniem FCA, żaden z 19 prześwietlanych dostawców nie działał zgodnie z Obowiązkami Dostawców i Dystrybutorów w Zakresie Uczciwego Traktowania Klientów (dokument wydany przez FCA). Dodatkowo żadna z tych firm nie potrafi wykazać, że działa w odpowiedni sposób.

Problemy zostały również ujawnione w procesie wprowadzania nowych brokerów na rynek. Tylko jeden z 19 dostawców był w stanie wykazać przeprowadzenie odpowiednich badań due dilligance podczas tego procesu. FCA twierdzi, że odpowiednio przeprowadzony proces pozwala ustalić, czy pośrednik posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie do dystrybucji danego typu produktu. Według FCA te uchybienia pogarszają jakość usług na rynku CFD.

Jeśli chodzi o kwalifikacje klientów podczas zakładania kont u brokerów, FCA zidentyfikowało szereg firm, które przyjęły niekonkretne odpowiedzi lub zadawały nieodpowiednie pytania, co przekładało się na niewłaściwą ocenę, czy dany klient faktycznie posiada odpowiednie umiejętności. FCA liczy, że firmy podczas oceny wykroczą poza odpowiedzi klientów, gdyż jest mało prawdopodobne, że właściwie ocenią oni swoje umiejętności. Firmy powinny żądać faktów popierających ocenę klienta na swój temat.

Co dalej?

Biorąc pod uwagę znaczną ilośc uchybień, FCA wyraża obawę, że istnieje wysokie ryzyko, że firmy w całym sektorze nie spełniają zasad i oczekiwań przy dostarczaniu i dystrybucji kontraktów CFD. W rezultacie konsumenci mogą być narażeni na szkodę wynikających ze złych praktyk w tym sektorze.

W związku z informacją zwrotną od FCA, kilku brokerów oznajmiło, że zamierza zaprzestać dostarczania kontraktów CFD firmom dystrybuującym ten produkt na zasadzie doradztwa lub jako niezależny podmiot (white label).

W ramach przeglądu zidentyfikowano również dostawcę kontraktów CFD, którego wyniki były tak słabe, że FCA postanowiło podjąć wobec niego kolejne kroki.

FCA przypomina podmiotom świadczącym usługi CFD o opublikowanym przez European Securities and Markets Authority (ESMA) w dniu 15 grudnia oświadczeniu, ze rozważane jest podjęcie kroków prawnych w celu przeciwdziałania zagrożeniu wynikającym ze świadczenia kontraktów CFD. W szczególności rozważa się użycie środków mających na celu zakazanie, ograniczenie wprowadzania do obrotu, dystrybucji bądź sprzedaży kontraktów CFD na rzecz klientów detalicznych. Odpowiednie konsultacje publiczne w tej sprawie zostaną przeprowadzone w styczniu 2018 roku.

Komunikat FCA wpłynął również na notowania brytyjskich brokerów. Akcje CMC Markets spadły o 4% podczas jednej sesji, podobnie jak akcje innych brytyjskich brokerów.

CMC Markets wydało komunikat, w którym oznajmia iż dopełni wszelkich starań by poprawić obecną sytuację. Twierdzi również, że część zmian została już wprowadzone razem ze zmianami dot. MiFID II.

Z kolei broker Plus500 stwierdził, że list nie dotyczy jego działalności, gdyż nie sprzedaje on swoich usług przez podmioty trzecie.



Jesteś traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Reklama:

Najnowsze wiadomości:

Popularny broker powoli odzyskuje zaufanie

IronFx powoli wychodzi na prostą

W jednym z poprzednich wpisów informowaliśmy o perypetiach popularnego brokera IronFX, dotyczących niewypłacania środków swoim ...
Czytaj dalej
CySEC upomina brytyjskich brokerów

Cypryjski regulator pośpiesza brytyjskich brokerów

Wyspiarski regulator The Cyprus Securities and Exchange Commission (CySEC) opublikował informacje, w której przypomina brytyjskim brokerem, że ...
Czytaj dalej
xtb - x-station 5

XTB wprowadza zmiany na xStation 5

Popularny polski broker X-Trade Brokers ogłosił, że wprowadza aktualizacje swojej autorskiej platformy xStation 5. Pojawia ...
Czytaj dalej
Ostrzeżenia od brytyjskiego regulatora

Brytyjski regulator ostrzega przed Bitcoin Loophole oraz Legal Trade

Brytyjski organ nadzoru finansowego Financial Conduct Authority (FCA) wydał ostrzeżenia przed nieautoryzowanymi firmami, które próbują świadczyć ...
Czytaj dalej
Przewiń na górę