FCA publikuje sprawozdanie i zapowiada innowacje
Brytyjski Urząd Nadzoru Finansowego (FCA) opublikował swe roczne sprawozdanie, w którym przedstawia najważniejsze elementy działalności regulacyjnej i kontrolnej. Kluczowe działania podjęte przez FCA w roku 2020/2021 obejmują:
- szybkie reagowanie na gospodarcze skutki pandemii
- wydanie wskazówek dla firm zapewniających 4,5 mln odroczeń płatności dla klientów korzystających z kredytów hipotecznych i pożyczek w czasie pandemii
- wprowadzenie nowych zasad dotyczących ustalania cen ubezpieczeń mieszkaniowych i komunikacyjnych, które pozwolą konsumentom zaoszczędzić około 4,2 mld GBP w ciągu 10 lat
- dalsze skupianie się na pomocy w edukowaniu i informowaniu konsumentów w zakresie zapobiegania oszustwom
- nałożenie kar finansowych na łączną kwotę 189,8 mln GBP
- zapewnienie konsumentom 21,7 mln GBP odszkodowania za nieautoryzowaną działalność inwestycyjną oraz zamrożenie funduszy o wartości prawie 7 mln funtów w wyniku naszych działań w zakresie egzekwowania prawa
- współpraca z rządem w szeregu kwestii podczas wycofywania się z UE w celu zapewnienia ciągłości dla konsumentów, firm działających w Wielkiej Brytanii i ochrony integralności brytyjskich rynków w możliwie największym stopniu
– Rok 2020/21 był rokiem pełnym wyzwań dla wszystkich – dla ludzi, którym służymy, dla branży, którą regulujemy, i dla nas wszystkich w FCA. Naszym priorytetem była ochrona osób znajdujących się w trudnej sytuacji. Pomogliśmy milionom ludzi i setkom tysięcy firm, dużym i małym, przejść przez pandemię wirusa Covid-19 – powiedział Charles Randell, prezes FCA.
Regulator zapowiada zmianę podejścia
FCA czyni również plany na kolejny rok działalności i zapowiada, że będzie bardziej innowacyjnym i asertywnym regulatorem. Szczegóły przedstawia w opublikowanym Biznes Planie na rok 2021/22, który jest pierwszym tego typu planem opublikowanym po tym, jak w roli dyrektora wykonawczego do FCA dołączył Nikhil Rathi. Jego zdaniem FCA musi być aktywny regulatorem, który myśli przyszłościowo.
Wśród priorytetów obejmujących rynek detaliczny i instytucjonalny wymieniono m.in.:
- wzmocnienie przepisów dotyczących promocji finansowych w celu ochrony konsumentów w odniesieniu do inwestycji
- dalsza poprawa standardów w zakresie doradztwa emerytalnego
- kampania konsumencka na temat oszustw i inwestycji wysokiego ryzyka (czytaj więcej)
- postępy w pracach nad wnioskami dotyczącymi nowego obowiązku konsumenckiego w celu podniesienia standardów traktowania konsumentów przez firmy.
- po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, dalsze opracowywanie planów mających na celu usprawnienie funkcjonowania rynków pierwotnych i wtórnych przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich standardów
- dalsze wspieranie płynnego przejścia z LIBOR w GBP na alternatywne stopy wolne od ryzyka