FINRA nakłada rekordowe 70 mln USD kary na Robinhood
AmerykaÅ„ska organizacja samoregulacyjna, Financial Industry Regulatory Authority (FINRA), naÅ‚ożyÅ‚a 70 mln dolarów grzywny na spółkÄ™ brokerskÄ… Robinhood. Powodem rekordowej kary byÅ‚y „znaczÄ…ce szkody” wyrzÄ…dzone klientom.
W Å›rodowym ogÅ‚oszeniu FINRA poinformowaÅ‚a, że Robinhood otrzymaÅ‚ nakaz zapÅ‚acenia 57 mln USD grzywny dla organu regulacyjnego oraz wypÅ‚aty 12,6 mln USD odszkodowaÅ„ dla wskazanych klientów. Agencja stwierdziÅ‚a, że spółka wykazywaÅ‚a „systemowe błędy w nadzorze już we wrzeÅ›niu 2016 roku oraz wyrzÄ…dziÅ‚a „znaczÄ…ce szkody” tysiÄ…com użytkowników. Część z nich ma otrzymać rekompensaty.
7 mln dolarów trafi do osób, które zgłosiły błędne ujemne salda gotówkowe w aplikacji brokera. Regulator przywołał tutaj przykład samobójstwa 20-letniego Alexandra Kearnsa, który odebrał sobie życie w czerwcu 2020 roku, po tym gdy na jego koncie wyświetlił się debet na 730 000 dolarów. Jak okazało się później było to spowodowane błędem oprogramowania.
Kolejne 5 mln dolarów trafi do użytkowników dotkniÄ™tych awariami aplikacji w latach 2018 – 2020. Niektórzy z nich stracili nawet kilkadziesiÄ…t tysiÄ™cy dolarów, gdy platforma Robinhooda zawieszaÅ‚a siÄ™ w momentach wysokiej zmiennoÅ›ci na rynkach. FINRA uznaÅ‚a, że najpoważniejszym przestojem byÅ‚a awaria w dniach 2-3 marca 2020 roku.
Wprowadzanie w błąd
Ponadto regulator stwierdziÅ‚, że Robinhood „niedbale przekazywaÅ‚ swoim klientom faÅ‚szywe i wprowadzajÄ…ce w błąd informacje”. ChodziÅ‚o tu o różne kwestie, takie jak: ryzyko poniesienia strat na transakcjach opcyjnych, siłę nabywczÄ…, czy wezwania do uzupeÅ‚nienia depozytu (margin call).
Grzywna naÅ‚ożona w tej sprawie, najwyższa, jaka kiedykolwiek zostaÅ‚a naÅ‚ożona przez FINRA, odzwierciedla zakres i wagÄ™ naruszeÅ„ Robinhood, w tym ustalenie przez FINRA, że Robinhood przekazywaÅ‚a faÅ‚szywe i wprowadzajÄ…ce w błąd informacje milionom swoich klientów – podaÅ‚a agencja nadzorcza.
Tym co okazało się najcięższym przewinieniem Robinhooda (w oczach FINRA), było jednak wprowadzanie w błąd samego regulatora. Spółka nie przekazała mu informacji o dziesiątkach tysięcy pisemnych skarg, które wpłynęły do niej od klientów, chociaż miała taki obowiązek. Za to oraz za, opisany wcześniej, brak zapewnienia klientom jasnego obrazu danych rynkowych, spółka musiała zapłacić 57 mln dolarów grzywny na rzecz regulatora.