Google ukarany na 220 mln EUR za nadużywanie pozycji dominującej
Francuski urząd ds. konkurencji ukarał firmę Google grzywną w wysokości 220 mln EUR za nadużywanie dominującej pozycji na rynku reklamy internetowej i faworyzowanie swoich usług na niekorzyść wydawców i konkurentów.
Dochodzenie w sprawie nieuczciwych praktyk Google w zakresie reklamy cyfrowej rozpoczęło się po złożeniu skargi przez News Corp Inc, grupę Le Figaro (która wycofała swoją skargę w listopadzie) oraz grupę Rossel La Voix.
Według francuskiego regulatora, Google faworyzował swoją technologię Google Ad Manager używaną do obsługi serwera reklam DFP i platformy sprzedaży SSP AdX, które pozwalają wydawcom sprzedawać powierzchnię reklamową na swoich stronach. Google nie zaprzeczył zarzutom francuskiego urzędu i zgodził się zapłacić grzywnę. Firma obiecała też, że „poprawi interoperacyjność usług Google Ad Manager z rozwiązaniami innych firm w zakresie reklam i platform sprzedaży powierzchni reklamowej oraz zlikwiduje zapisy, które faworyzują Google.”
Google odpowiedział na karę 220 mln EUR (około 267 mln USD) obiecując zwiększenie dostępu do danych, elastyczności i przejrzystości. – Wierzymy, że oferujemy wartościowe usługi i konkurujemy w oparciu o zalety, jednak jesteśmy zobowiązani do aktywnej współpracy z organami regulacyjnymi na całym świecie, aby wprowadzić ulepszenia naszych produktów – powiedziała Maria Gomri, dyrektor prawny w Google France.
Komisja Europejska już wcześniej karała Google
Francuski organ ds. konkurencji zaakceptował zobowiązania Google, nadając im charakter wiążący w ramach swojej decyzji w tej sprawie. Podkreślił również, że dominująca pozycja Google w dziedzinie reklamy cyfrowej wiąże się również ze „szczególną odpowiedzialnością za skuteczną i niezakłóconą konkurencję”.
Komisja Europejska w marcu 2019 roku ukarała Google grzywną w wysokości 1,7 mld USD za nadużywanie dominującej pozycji rynkowej w celu blokowania konkurentom reklamowym możliwości wyświetlania reklam na stronach wyników wyszukiwania. Rok wcześniej, w czerwcu 2017 roku, Komisja Europejska uderzyła w Google kolejną rekordową grzywną w wysokości 2,72 mld USD za nadużywanie dominującej pozycji na rynku w celu poprawy wyników wyszukiwania faworyzujących usługę Google Shopping.