Kampania informacyjna KNF – „Inwestuj Świadomie!”
Z dniem 21.09 rozpoczęła się nowa kampania informacyjna KNF – „Inwestuj Świadomie”. Instytucja będzie przestrzegać konsumentów przed podejmowaniem pochopnych decyzji finansowych.
We wstępie ogłoszenia na temat nowej kampanii, KNF napisał, że w mediach pojawiają się materiały przedstawiające, że trzymanie pieniędzy na lokatach lub w bankowych depozytach nie jest już tak opłacalne jak kiedyś. Z drugiej strony, urząd wskazuje, że inwestorzy obawiają się utraty oszczędności. Zdaniem KNF receptą jest świadome podejmowanie decyzji inwestycyjnych.
Zasady świadomego inwestowania
W swojej kampanii KNF przedstawia, że przed podjęciem ryzyka inwestor powinien zapamiętać podstawowe zasady:
- Nie ma bezpiecznych inwestycji – każda wiąże się z ryzykiem utraty środków, a im większa stopa zwrotu tym większe ryzyko – urząd zaleca aby zbadać czy oferta firmy jest zgodna z rzeczywistością.
- Trzeba dywersyfikować ryzyko – czyli inwestować środki, które można stracić i nie wkładać wszystkich pieniędzy do jednego koszyka.
- Należy dokładnie wiedzieć w co się inwestuje – istnieją łączone produkty, które przykładowo, mogą być zarówno lokatą jak i członkostwem w funduszu. Klient powinien mieć świadomość co kupuje.
- Ważne jest także u kogo się inwestuje – klient powinien dowiedzieć się czy firma, której chce powierzyć pieniądze jest licencjonowana; KNF odsyła w tym miejscu do wyszukiwarki nadzorowanych przez siebie podmiotów: knf.gov.pl/podmioty/wyszukiwarka_podmiotow.
- Masz prawo żądać informacji – przed podjęciem inwestycji trzeba mieć wystarczająco dużo informacji i dokładnie rozumieć na czym ma ona polegać. W razie potrzeby należy zadawać pytania oraz nie podejmować szybkich i pochopnych decyzji.
- Nie wierz we wszystko co znajdziesz w Internecie – KNF apeluje by uważać na reklamy oraz opinie znalezione w sieci, nie wszystkie mogą bowiem odpowiadać prawdzie.
- Historyczne dobre wyniki finansowe nie gwarantują przyszłych zysków – sytuacja na rynku potrafi zmieniać się bardzo dynamicznie, każdą spółkę mogą także dosięgnąć wewnętrzne problemy.
- Innowacje nie są synonimem sukcesu – pomysł nie gwarantuje sukcesu finansowego, jest również wiele innych czynników; inwestycje w start-upy mogą być obarczone jeszcze większym ryzykiem niż inne, ponieważ musi zweryfikować je rynek.
- Nie wszystko zależy od spółki – emitenta akcji lub obligacji – istnieją czynniki, których nie da się przewidzieć, każda struktura składa się z ludzi, którzy działają w określonym środowisku. Trzeba liczyć się z wypadkami losowymi.
- Ustal termin inwestycji – trzeba dobrze przemyśleć długość okresu czasu na jaki podejmuje się inwestycję i mieć na uwadze, że niektóre obiecują realizację zysków dopiero po wielu latach.
- Akcje, obligacje, tytuły uczestnictwa funduszy inwestycyjnych nie są objęte gwarancją Bankowego Funduszu Gwarancyjnego – trzeba liczyć się z utratą części lub wszystkich zainwestowanych środków.
Opis kampanii społecznej „Inwestuj Świadomie!” na stronie KNF