KNF ostrzega przed fininfluencerami
Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała ostrzeżenie przed tzw. fininfluencerami. To osoby, które są popularne w mediach społecznościowych, publikują podcasty, blogi dotyczące finansów i inwestowania, są aktywne na Instagramie, Facebooku i YouTube, a także często są postrzegane jako autorytet w dziedzinie finansów.
Takie osoby cieszą się popularnością przede wszystkim wśród młodych osób. Publikują wykresy, analizy rynku, a podawane przez nie informacje zawierają statystyki i dane, które uwiarygadniają ich przekaz. W rzeczywistości jednak często nie mają żadnego wykształcenia w zakresie finansów i nie znają rynku kapitałowego.
KNF zwraca uwagę, aby pamiętać, że fininfluencerzy nie zawsze są obiektywni i często mogą kierować się własnym interesem. Takie osoby mogą być wynagradzane za publikowane treści, mogą też liczyć na inne profity. KNF wskazuje również, aby zachowywać szczególną ostrożność w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych na podstawie informacji dostępnych w Internecie. Fininfluencerzy często rekomendują zakup lub sprzedaż określonych instrumentów finansowych, mogą również manipulować kursem akcji.
KNF zaleca ostrożne podejście do informacji
Według KNF, niektórzy fininfluencerzy udzielają się na zamkniętych forach internetowych, oferują webinaria i sesje pytań i odpowiedzi dla wybranych użytkowników. Daje to poczucie docenienia i wyjątkowości, jednak w trakcie spotkań organizator często namawia do inwestycji lub zakupu konkretnego produktu inwestycyjnego. Warto pamiętać, że informacje przekazywane podczas takich spotkań nie zawsze są obiektywne i rzetelne.