Kontrakty CFD i opcje binarne pod szczególnym nadzorem ASIC
Australijska Komisja Papierów Wartościowych i Inwestycji (ASIC) opublikowała czteroletni plan działania na lata 2021-2025, nakreślając swoje priorytety w zakresie dystrybucji detalicznych instrumentów pochodnych, w szczególności kontraktów CFD i opcji binarnych.
Regulator wskazał trzy kluczowe działania dotyczące interwencji w sektorze detalicznych instrumentów pochodnych. Przede wszystkim będzie monitorować zgodność kontraktów CFD i opcji binarnych ze złożonymi zleceniami. Australia pozostała pożądanym rynkiem dla brokerów Forex i CFD, jednak ASIC wprowadził wiele regulacji w tym zakresie. Australijski organ regulacyjny poszedł w ślady Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) i m.in. ograniczył maksymalny pułap dźwigni z 500:1 do 30:1.
Dodatkowo ASIC nałożył 18-miesięczny zakaz sprzedaży detalicznej i dystrybucji opcji binarnych i później podejmie decyzję, czy wprowadzić taki zakaz na stałe. Regulator zapowiada również ocenę skuteczności zakazu w ograniczaniu szkód. Ponadto ASIC wzmógł czujność wobec branży usług finansowych i aktywnie podejmuje działania przeciwko wszelkim naruszeniom przepisów. Trzecim priorytetem będzie podjęcie działań zmierzających do egzekwowania prawa w przypadku wszelkich naruszeń i nieprawidłowości.
Ograniczenia obejmą również model PFOF
ASIC zaproponował też dalsze ograniczenia w stosowaniu kontrowersyjnego modelu „payment for order flow (PFOF). Model PFOF pozwala detalicznym domom maklerskim na wysyłanie swoich zleceń do hurtowych uczestników rynku, takich jak podmioty organizujące rynek i fundusze hedgingowe, zamiast realizowania ich na giełdzie. W zamian za to zlecenia są realizowane po minimalnie lepszej cenie, a broker detaliczny otrzymuje płatności lub inne zachęty.
Model PFOF nie jest jeszcze szeroko rozpowszechniony na rynkach australijskich, jednak ASIC podejmuje zapobiegawcze działania w związku z szeroką akceptacją tego modelu na głównych rynkach, takich jak Stany Zjednoczone. – Model PFOF tworzy konflikt interesów, który może prowadzić do złych wyników klienta. Może to również negatywnie wpłynąć na płynność rynku i ceny. Naszym zdaniem te szkody przeważają nad korzyściami – twierdzi ASIC.