Microsoft zainwestuje 10 mld USD w OpenAI
Microsoft zamierza zainwestowaÄ 10 mld USD w startup OpenAI, który stoi za popularnym narzÄdziem sztucznej inteligencji ChatGPT. Transakcja byÅaby czÄÅciÄ rundy finansowania, w której biorÄ udziaÅ również inni inwestorzy. ÅÄ czna kwota uzyskana w tej rundzie ma wynieÅÄ 29 mld USD.
WedÅug doniesieÅ medialnych Microsoft miaÅby uzyskaÄ 75% udziaÅu w zyskach OpenAI do czasu odzyskania zainwestowanych pieniÄdzy, a nastÄpnie gigant informatyczny miaÅby przejÄ Ä 49% udziaÅów w OpenAI.
ChatGPT rozpaliÅ Internet od czasu uruchomienia pod koniec listopada, gromadzÄ c pierwszy milion użytkowników w niespeÅna tydzieÅ. Jego imitacja ludzkiej rozmowy wywoÅaÅa spekulacje na temat możliwoÅci wyparcia z rynku profesjonalnych copywriterów, a nawet zagrożenia gÅównej dziaÅalnoÅci wyszukiwarki Google. StojÄ ca za nim organizacja, której wspóÅzaÅożycielami sÄ Elon Musk i inwestor z Doliny Krzemowej Sam Altman, zarabia pieniÄ dze, pobierajÄ c od deweloperów opÅaty za licencjÄ na swojÄ technologiÄ.
Nowa technologia jest zbudowana na modelu jÄzykowym GPT-3 firmy OpenAI i pojawiÅa siÄ na rynku pod koniec roku, w którym nastÄ piÅ przeÅom w dziedzinie sztucznej inteligencji. Firmowy model generowania obrazów Dall-E, który przyjmuje pisemne podpowiedzi w celu syntezy sztuki i innych obrazów, zapoczÄ tkowaÅ również szerokÄ debatÄ na temat przenikania sztucznej inteligencji do branż kreatywnych. OpenAI pracuje już nad modelem GPT-4 do przetwarzania jÄzyka naturalnego.
Microsoft rzuci wyzwanie Google?
Inwestycja w ChatGPT może pomóc Microsoftowi w zwiÄkszeniu aktywnoÅci na rynku wyszukiwarek internetowych, zdominowanym przez Google. PrzeglÄ darka Bing ma tylko niewielki udziaÅ w globalnym rynku, jednak istnieje nadzieja, że umowa pomoże firmie przeÅamaÄ dominacjÄ Google poprzez oferowanie bardziej zaawansowanych możliwoÅci wyszukiwania.
W grudniu Morgan Stanley opublikowaÅ raport badajÄ cy, czy ChatGPT jest zagrożeniem dla Google. Brian Nowak, gÅówny analityk banku zajmujÄ cy siÄ firmÄ Alphabet, napisaÅ, że modele jÄzykowe mogÄ przejÄ Ä udziaÅ w rynku âi naruszyÄ pozycjÄ Google jako punktu startowego dla osób korzystajÄ cych z Internetuâ.