menu

Strona Główna > Newsy > „Nie mamy sumienia” – rozmowa z oszustem na słuchawce

„Nie mamy sumienia” – rozmowa z oszustem na słuchawce


Rosyjskie media opisują rozmowę z oszustem, który zadzwonił do dziennikarza portalu URA.ru. Początkowo podawał się za pracownika banku, jednak zgodził się na szczerą rozmowę i ujawnił szczegóły swojej pracy. 

Według oszusta wiek ofiary nie ma dla niego żadnego znaczenia. Na celowniku są wszyscy od młodzieży po emerytów.

Wszystko zależy od tego, jak wygłaszasz przemówienie, jak się komunikujesz, jak to przekazujesz, w żargonie nazywamy to marynowaniem, jak bardzo go zahipnotyzujesz. Żeby naprawdę wierzył, że ma problem i że musi on być rozwiązany tutaj, a więc telefonicznie. – cytuje portal.

Oszustwo składa się z dwóch etapów. Pierwszy (cold call) trwa około 10 minut, podczas których dzwoniący próbuje zebrać jak najwięcej informacji o ofierze. Drugi etap to tzw. „zamknięcie telefonu”. Atakujący pozostawia ofiarę w oczekiwaniu i dzwoni do niej później (od 30 minut do 2 godzin). Następuje aktywna faza oszustwa i kradzież pieniędzy.

Twoje środki są zagrożone

Dziennikarz URA.ru rozmawiał z oszustem, który realizuje określony scenariusz. Dzwoniąc do swoich ofiar podaje się za pracownika banku i przekonuje, że środki znajdujące się na ich kontach są w niebezpieczeństwie. Zazwyczaj winę ponosi „spisek kierownictwa”. Z uwagi na fakt, że akcja jest tajna, ofiara nie może nikomu o niej mówić i musi postępować według kolejnych instrukcji dzwoniącego, który pozostawia ją w oczekiwaniu na nowe informacje. Wszystko prowadzi do przekonania ofiary, żeby przelała środki na „bezpieczny rachunek”, który kontrolują oszuści.

Wszystko zależy od lokalizacji klienta, gdzie jest, co robi teraz, w pracy czy poza pracą – wyjaśniał fałszywy pracownik banku – Jeśli dana osoba jest w pracy, musisz upewnić się, że z niej wyjdzie. Aby nikt jej nie słyszał i nikomu nie mówiła [o rozmowie], a jak jest w domu, to mamy pełną gotowość bojową.

100 osób 1000 połączeń 10000 dolarów

Według słów oszusta, biuro z którego dzwoni znajduje się poza obszarem WNP (Wspólnota Niepodległych Państw zrzeszająca byłe kraje Związku Radzieckiego). Do bloku nie należą Ukraina oraz Gruzja. Wysoki odsetek rosyjskojęzycznych osób mieszka także na terenie krajów nadbałtyckich. Prowadzący rozmowę zapytał, czy dzwoniący nie boi się, że któregoś dnia zostanie złapany. W odpowiedzi usłyszał:

W życiu zawsze są lęki. Ale nie mogę powiedzieć, że teraz szczególnie się czegoś boimy, ponieważ wszyscy funkcjonariusze organów ścigania otrzymują spory procent z naszej pracy, aby nam nie przeszkadzać.

W nieuczciwym call center ma pracować jednocześnie około 100 osób, z których każda wykonuje 1000-1500 połączeń podczas zmiany. Ofiarą kradzieży pada co dziesiąta osoba, która odbierze telefon. Oszust wyjawił, że miesięcznie może zarobić nawet 10 tysięcy dolarów. Zapytany przez dziennikarza o to czy jego, lub jego znajomych z pracy, nie dręczy sumienie odparł, że go nie ma.

Autor: Michał Misiura

Jesteś traderem?

Pomóż innym i oceń swojego brokera! Skorzystaj z wyszukiwarki lub znajdź go na liście.



Reklama:

Najnowsze wiadomości:

ostrzeżenia finansowe

Ostrzeżenia (28.07): Global Maxis, Status Markets, Gloffix…

Global Maxis na liście ostrzeżeń KNF Na liście ostrzeżeń publicznych Krajowej Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) ...
Czytaj dalej
Banki korzystały z 200 chatroomów do manipulacji na rynku forex

Wzrost obrotów na rynkach walutowych w USA i Wielkiej Brytanii

Amerykańska Foreign Exchange Committee (FEC) i brytyjska Foreign Exchange Joint Standing Committee (FEJSC) opublikowały raporty ...
Czytaj dalej
sec nagradza kolejnych informatorów

SEC zaostrza wymagania dla chińskich firm notowanych w USA

Wysoko postawiona urzędniczka SEC - komisarz Allison Lee powiedziała, że chińskie spółki, notowane na amerykańskich ...
Czytaj dalej
FCA

Ian Hudson skazany na 4 lata więzienia za oszustwa finansowe

Brytyjski sąd w Southwark skazał Iana Jamesa Hudsona na 4 lata pozbawienia wolności za przestępstwa ...
Czytaj dalej
Przewiń na górę